Anpassa för 1000 mobiler
Ett program som utvecklats för en viss telefonmodell kommer inte automatiskt att fungera på alla andra mobiler.
Cross platform är i mobiltelefonen ett måste. Utmaningen när du ska utveckla program för mobilen är att nå så många som möjligt, men uppoffringen kan vara stor.
Mobiltelefonen är inte en enhetlig miljö att utveckla program för. Det står klart för de flesta. Hur mycket jobb det är att anpassa en applikation för flera olika telefoner varierar, men behovet finns onekligen där och kravet kommer att bestå.
Ett program som utvecklats för en specifik telefonmodell kommer inte automatiskt att fungera på alla andra mobiler och orsakerna är många. Systemen skiljer sig åt, men det finns även omfattande hårdvaruskillnader som skärm, minneskapacitet och annat som gör anpassning nödvändig. Det är de flesta utvecklare plågsamt medvetna om.
Java har en stark ställning, men det är fortfarande ingen universell lösning och det dyker upp delvis konkurrerande tekniker. På företaget Glu som är en av världens största spelutvecklare för mobilen har teknikchefen David Brittain erfarenhet av den p>
David Brittain tar bland annat upp problemen man ställs inför som mobil spelutvecklare när marknaden fragmenterats och man väljer mellan java eller att utveckla specifikt för någon av alla mobila plattformar.
– Just för spel dras vi med en rad olika begränsningar och prestandan i utbudet av telefoner kan sträcka sig i omfånget från 1 till 10 000, så stora skillnader handlar det om. Det vi kan förbättra i de kraftfullare telefonerna är då bättre grafik, större möjligheter med 3D, fler bildrutor för bättre animationer och bättre ljudeffekter och ibland lyxen att lägga in en stämningsskapande introsekvens, berättar David.
Inom mobila spel ser David just nu framför sig fler spel som verkligen utnyttjar mobilnätet, något som han länge frågat sig varför mobila spel så sällan drar nytta av. På grafiksidan är det Open GL 2.0 med grafikkapacitet som Playststion 2 förpackat i en mobiltelefon som lockar och levererar grafikprestanda motsvarande Playstation 2.
Inom mobil programutveckling generellt kommer nu befintliga webbtekniker som är etablerade på internet på bred front in i mobilen. Mobilföretagen vill locka in även webbutvecklare och via tekniker som Web Runtime och Flash Lite ska såväl användarna som de utvecklare som gör programmen övertygas.
Som webbutvecklare använder man välkända tekniker som javascript, css och html och utnyttjar verktyg för att sätta ihop det här till en mobil applikation. Tvärtom vad man kanske kunde tro så finns även en del möjligheter att interagera med mobiltelefonens system och funktioner. Flash Lite är en annan av teknikerna med webbursprung som tar stora kliv in i mobilvärlden och även här kan man interagera med telefonens funktioner.
– För den som inte tycker att Web Runtime erbjuder tillräckliga möjligheter för integration i telefonen brukar jag visa Facebookprogrammet för Nokia 5800, säger Rob Taylor som är global chef för Forum Nokia.
Han har ett klart uppdrag från sin arbetsgivare Nokia att med hjälp av utvecklare och de lösningar och program de skapar driva försäljningen av Nokiatelefoner och utöka antalet användare och trafik till de tjänster som Nokia erbjuder. Samarbete med andra tillverkare för att förenkla helheten för utvecklare slår han bort. ”Samarbete med andra tillverkare är en fråga för Lee Williams på Symbian Foundation”, säger han.
Ur Rob Taylors synvinkel är därför de program som utvecklare bör göra de som bäst lyfter fram de unika funktionerna med specifika Nokiamobiler. Hans favorit är till exempel programmet Qik som kan strömma video direkt från telefonens kamera till en webbplats och även integrerar med Youtube och Nokias eget Share on Ovi.
Men de program som bäst gynnar Nokia, är det de program som även är mest lyckosamma och inkomstbringande för mobila utvecklare?
– Att göra en applikation som sticker ut på det viset är ett bra sätt att skapa en dialog. Då kan vi till exempel lyfta fram applikationen i våra kanaler och det kan skapa framgång, anser han.
Utveckling mot flera plattformar är för Nokias del inriktat på QT. Bolaget QT Software är det tidigare bolaget Trolltech som Nokia köpte upp för idag ungefär ett år sedan. Deras främsta tillgång var och är utvecklarverktyg och ett system för att göra program en gång och sedan få ut dem till Linux, Windows, Mac OS X, Windows CE och Symbian S60.
Men även om många hörsammar Nokias lockande rop låter inte alla sig övertygas om nya plattformarna och deras förträfflighet. Tittar man tillexempel på Symbian Foundation så har den utvecklingen begränsad påverkan på många programutvecklares vardag eftersom java fortfarande är sättet att nå den verkligt breda basen av användare.
– Nej, tekniskt bryr vi oss inte om Symbian Foundation. Det påverkar inte oss, säger Sarik Weber på Cellity som utvecklar en universell adressbok i mobilen, en adressbok som integrerar e-post och sociala nätverk.
För Cellity är smartphones en för liten del av kakan för att man ska nå den breda målgrupp man vill och att man då använder java istället gör ju inte heller att man missar smartphoneanvändarna eftersom java fungerar även där.
Ett av problemen som Cellity istället brottas med är att det kan vara problem för användarna att helt enkelt hitta programmet. De programbutiker som nu poppar upp i massor kan förenkla för kunderna att hitta programmet, men än bättre vore om programmet kunde synas direkt i startskärmen. Där sätter Sarik Weber en del hopp till widgets som ett sätt att få exponeringen direkt i telefonens första skärm.