Det går knappt en dag utan någon nyhet, om än en liten sådan, kring mobila betalningar. Skillnaden mellan i år och tidigare år är att nyheterna handlar om konkreta tillämpningar snarare än initiativ och framtidslöften.
Alla olika aktörer – operatörer, kreditkortsföretag, banker, tillverkare, utvecklare och företag – är med på tåget. Och tekniken är nu utvecklad och redo för användning. Det handlar om mobila försäljningsställen, MPOS (mobile points of sale) utrustade med olika typer av mobila terminaler som stöder skanning av mobilen, Near field communication, Nfc, eller även traditionella kort.
Många av de telefoner och plattor som kommer ut på marknaden under kommande månaderna stöder Nfc. Det handlar också om säker identifiering samt om användning av mobila betalningar på alla typer av skärmar, oavsett när och var.
Det som alla hoppas ska hända nu är att folk börjar använda mobila betalningar på riktigt. Vi är inte där ännu. När Mobil Business besökte Mobile world congress i slutet av februari stod det klart och tydligt vad mobilbranschen, via GSMA, ville pusha i år: Nfc.
Annons
Bättre användarupplevelse ett måste
Annons
Där stod ett helt gäng GSMA-medarbetare som skulle hjälpa de nyss anlända deltagare att få igång en Nfc-badge som sedan skulle användas till att identifiera sig och betala vid olika ställen på mässan och i Barcelona. Så enkelt var det dock inte att komma igång med det hela, vilket speglar en stor utmaning det kommande året för alla som vill ge sig in eller redan tagit steget in i den mobila betalningsindustrin: användarupplevelsen.
Japan är ett tydligt exempel på vad man kan göra med Nfc. Där introducerades tekniken redan 2005 och finns i majoriteten av telefonerna, förutom i Iphone.
– En Nfc-telefon räcker inte, vi måste erbjuda en Nfc-upplevelse, sade James Davlouros, Vice President, Mobile Business Development Europe på Mastercard, till Mobil Business i Barcelona.
Just kortföretagen Mastercard och Visa offentliggjorde en rad mobila betalningsinitiativ på mässan. Bland annat lanserade Mastercard Masterpass, en ny version av sin mobila plånbok.
För sin del offentliggjorde Visa en allians med Samsung, som låter företag som vill använda mobila betalningar att ladda ner kontoinformation på ett säkert sätt till Samsungs Nfc-telefoner. Samtidigt integreras Visas paywave-applet i Samsungs Nfc-lurar.
Kortföretaget lanserade också ett API och ett SDK som låter leverantörer av MPOS-lösningar koppla upp sig mot Visa.
Det som är mest intressant med utvecklingen är att de visar ett skifte från en do-it-all-alone-strategi till ett mer inkluderande tillvägagångssätt med olika samarbetspartners. Och det gäller inte bara Mastercard, utan alla aktörer som hade något nytt att visa inom området mobila betalningar.
Bakom varje initiativ finns det också en vilja att behålla och utöka den egna marknadsandelen gentemot nya typer av aktörer, exempelvis operatörer. Det finns även andra som tror på en konsolidering mellan de olika aktörerna. Tyska Net-m, som ägs av NTT Docomo och som erbjuder vanilla-plattformar till bland annat operatörer, har exempelvis köpt en bank.
Förutom användarupplevelsen finns det dock ytterligare hinder för Nfc-spridning. Till att börja med behövs det fler enheter som stöder tekniken. Att Nfc kräver en vertikal integration av mjukvara för varje enskild tillämpning gör det inte enklare heller.
Bild: Luca Cassina, Paypal
Paypal: Erbjudanden tar sig in i mobila plånboken
I samband med vår trendspecial intervjuade vi Luca Cassina, då General Manager Northern, Central, Eastern Europe and Turkey på Paypal, och frågade om vilken utveckling han spår inom området mobila betalningar kommande året. Han har sedan intervjutillfället utsetts till General Manager Western Europe på Paypal.
Vilka viktiga förändringar spår du inom området mobila betalningar de närmaste 12 månaderna?
– Under 2013 accelererar betalningsbranschen dynamiken vi sett under 2012 med att förändra hur människor växlar och spenderar sina pengar. Under 2012 hanterade Paypal 14 miljarder dollar i form av mobila betalningar – mer än tre gånger så mycket som året innan! Vi räknar med en mobil betalningsvolym på 20 miljarder dollar under 2013. De här siffrorna visar att mobilen är den moderna betalningsindustrins framtid, säger Luca Cassina.
Vi kommer att se tre huvudtrender under året, enligt Cassina. Den första är spridningen av mobila försäljningsställen, även kallade MPOS.
– Hos Paypal såg vi att allt fler detaljhandlare började med mobil handel under 2011. I USA har företag som Starbucks, Pizza Express, Yorder och Fandango samarbetat med Paypal för att leverera en otrolig shoppingupplevelse till konsumenterna. Det kan handla om att skanna telefonen för att betala i kassan eller om att betala direkt med telefonen och därmed inte behöva köa.
Den andra trenden Cassina ser handlar om att kunna betala var som helst, hur som helst och när som helst.
– Gränsen mellan offline- och onlinevärlden håller på att suddas ut, och detta blir det nya normala för konsumenten när den handlar. Detta nya normala ger en enastående bekvämlighetsnivå. Det ska inte spela någon roll om konsumenten sitter framför datorn, med en mobiltelefon i handen eller befinner sig i en fysisk butik, shoppingupplevelsen kan äga rum när som helst, var som helst och hur som helst, säger Lucas Cassina.
Han hänvisar till den nylanserade MPOS-terminalen Paypal Here, som bygger just på detta ”nya normala”. Lösningen är speciellt utvecklad för den europeiska marknaden. Slutligen spår Cassina att den mobila plånbok som under så många år diskuterats blir verklighet och att vi snart inte kommer att behöva ta med oss den fysiska plånboken till restaurangen, eller till vilken shoppingupplevelse som helst för den delen. All vår information kommer att sparas och säkras i molnet. Men den nya plånboken måste erbjuda mer än bara ett annat sätt att betala, anser han. Det kan vi hålla med om då de tillämpningar som idag finns på marknaden knappast är övertygande.
– Den mobila plånboken måste ta bort kom komplexiteten från våra liv, inte öka den. Ja, tekniken måste vara enastående och enkel, men också vara nästan osynlig och låta folk fokusera på de saker som de mest vill ha, exempelvis bonuspoänger eller erbjudanden.
Han räknar med att betalningar kommer att gå samman med bonuspoänger och erbjudanden under 2013.
– Dessa tre separata affärer kommer att sammanfogas och göra det enklare för konsumenterna och handlare att automatiskt få ut mesta möjliga av kuponger och erbjudanden.
Vilka typer av aktörer driver dessa förändringar?
– Vi på Paypal jobbar med startup-företag inom m-handel från hela världen för att skapa den bästa mobila lösningen. Vi välkomnar all typ av arbete som syftar till att främja utvecklingen och framgången för m-handel.
Vad krävs det för att mobila betalningar, i synnerhet vid MPOS, ska bli verklighet?
– Det viktigaste med POS-betalningar är att erbjuda säkrare och enklare plattformar till
konsumenterna, och hänvisar till Paypals arbete med att erbjuda en sömlös shoppingupplevelse.
– Paypal har idag 123 miljoner aktiva användare runt om i världen, säger Cassina.
Kortföretagen anser också att det idag är för dyrt att hyra in en plats på simkortet.