-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Trots vikande försäljning
Apple alltjämt starkast på surfplattor

Försäljningen av Apples Ipad-enheter har minskat stadigt under de senaste kvartalen, precis som marknaden i sin helhet. Men Apple håller sin position som den största tillverkaren i segmentet i världen. Det visar färska siffror från Trendforce.
Apple sålde 8,92 miljoner Ipad-enheter under årets första kvartal. Det kan jämföras med samma kvartal 2016, då man sålde 10,2 miljoner enheter. Apple följer därmed den allmänna trenden för surfplattor, nämligen att försäljningen minskar. Men Apple bibehåller sin särställning i segmentet och tronar fortfarande högst på listan över surfplatte-tillverkarnas marknadsandelar. Det visar de senaste siffrorna från analysföretaget Trendforce.
Vill inte uppgradera
Trendforce menar att det dessutom finns tecken på att försäljningen av Ipad-enheter kan börja öka igen, inte minst till följd av den nyligen släppta 9,7-tumsversionen av plattan som kallas ”Ipad” rätt och slätt och som har ett förhållandevis lågt pris. Möjligen har Apple även en ny 10,5-tumsversion av Ipad på gång under året, som ytterligare kan bidra till tillväxten. En annan stor analysfirma, IDC, konstaterar att konsumenterna av någon anledning inte är intresserade av att uppgradera sina surfplattor, något som man bland annat tror beror på att varken teknik eller formfaktor förändrats nämnvärt sedan Ipad lanserades 2010.
Samsung tvåa
Apple har en global marknadsandel på surfplattesidan som ligger på 24,6 procent. På andra plats kommer Samsung med 16,5 procent. Därefter är avståndet stort till de övriga tre tillverkarna på topp fem vilka är Huawei (7,4 procent), Amazon (6 procent) och Lenovo (5,7 procent). Den enda tillverkare i gänget som redovisar en ökad försäljning är Huawei vars tillväxt över året ligger på hela 31,7 procent.