-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Appdata
Apple begränsar riktad reklam
Apple planerar att införa förändringar för att utöka skyddet av användares privata data.
Vissa appar som installeras på Iphone har i dag möjligheten, om du som användare accepterar, att analysera vilka andra appar som du har installerat på din telefon. Informationen från analysen används för att hitta rätt målgrupp för reklam åt olika företag. Exempelvis så kanske du gillar att skriva på tåget med hjälp av olika textappar på telefonen, informationen om vilka appar det är används då senare till att skicka dig reklam om andra uppkommande appar samt tjänster med liknande teman. Nu verkar det dock som om Apple kommer att sätta stopp för metoden med Ios 9. Detta rapporterar Amir Refrati från The Information att han fick höra under en privat pratstund med Apple under utvecklarkonferensen WWDC.
Apple ska inte motverka den här metoden förrän i höst men vissa företag ska redan känna konsekvenserna. Ett företag som sålde reklam till utvecklare om användares installerade appar sägs ha stängts ner i maj. Apple riktade sen kritik mot företagets kunder på grunderna att de “använt offentliga API:s på ett sätt som inte godkänts av Apple”.
Inom marknadsföring och reklam baseras i dag mycket på vad företagen känner till om personers internetvanor. Vilka sorters artiklar man klickar på, vad man söker på samt informationen som man själv delger i tjänster som skapats av exempelvis Facebook eller Twitter analyseras för att avgöra vilken reklam som bör visas för bäst resultat.