-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
Dragplåster
Apple Carplay ökar bilförsäljningen

Stödet för Apples Carplay ser ut att öka bilförsäljningen.
Här i Sverige har Apples system för att koppla upp din Iphone mot bilen inte vunnit jättemycket mark ännu, då marknaden för bilar rör sig betydligt långsammare än mobiltelefonernas motsvarighet. I USA är situationen lite annorlunda och enligt Wall Street Journal ser det nu ut som att det nya systemet gör att försäljningen ökar.
Källan har pratat med General Motors, som utöver sitt eget GMC-märke även har Buick, Cadillac och Chevrolet i USA. Utspritt över dessa märken erbjuder General motors Carplay i fler bilar än andra tillverkare, totalt 27 bilmodeller för att vara exakt.
Enligt försäljare av företagets bilar fungerar Carplay som ett dragplåster, där kunder kommer in för att titta på en ny bil som specifikt har stöd för Carplay eftersom de hört talas om funktionen vilket givetvis innebär merförsäljning då samma kunder kanske inte skulle varit ute efter en ny bil på samma sätt.
Carplay finns i dagsläget inte bara hos General motors, utan bland annat Volvo, Volkswagen och Hyundai har bilar med stöd för tekniken.
Spelar sättet hur vi kopplar upp mobilen en allt större roll vid valet av bilmodell? Vädra dina tankar i kommentarsfältet.