Prenumerationer

Apple förändrar App Store

Foto: teamtreehouse.com.

Redan innan WWDC berättar Apple om förändringar med App Store.

Publicerad Senast uppdaterad

Apples App store innehåller nära två miljoner appar (1,9 just nu med 14000 nya per vecka på ett ungefär). Problemet är att det är ungefär en procent av dessa som står för 94 procent av intäkterna från butiken (1,43 miljarder dollar under första kvartalet i år). Samtidigt är fördelningen 70/30 för de pengar som kommer in, där Apple tar den senare siffran från varje transaktion.

I en intervju berättar Apples Phil Schiller att de är redo att ge upp den biten av kakan. I alla fall om en app eller ett spel lyckas med bedriften att behålla en prenumerant i mer än ett år. Efter den perioden kommer Apple bara att ta ut 15 procent av intäkten istället för det dubbla.

Men prenumerationer är ju bara tillåtna på vissa typer av appar, som träningsappar och molnappar. Hur ska det då kunna appliceras på smurfbär och kristaller bland freemiumspelen?

Det ska Apple lösa genom att helt och hållet släppa lös prenumerationer för alla typer av appar i App Store. Det betyder att du snart kan prenumerera på premiuminnehåll i exempelvis Clash of Clans, eller att du efter en provperiod inte ens kommer att kunna starta Hearthstone utan en prenumeration. Förhoppningsvis kommer det att lösas schysst i många fall, men de påhittade exemplen ovan kan även dyka upp.

Exakt när de hade tänkt introducera det hela återstår att se, men om inte annat lär vi får veta mer på måndag när WWDC drar igång. En annan förändring som vi vet om sedan tidigare är att annonser ska börja leta sig in bland sökresultatet, något vi inte verkar ha sett riktigt än heller.