-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
Tronskifte inom wearable tech
Apple nu större än Fitbit på wearables

Trots att Apple bara har en enda produkt inom wearable tech-segmentet i form av Apple Watch, så har man nu passerat den tidigare herren på täppan – Fitbit – när det gäller global marknadsandel.
Intresset för smarta klockor kan förvisso diskuteras, men att de inkräktar på enklare wearable tech-enheter har varit en tydlig utveckling under en tid. Den tendensen blir än mer tydlig när man tittar på färska siffror från Strategy Analytics, som visar att Apple nu gått om den tidigare marknadsledaren Fitbit och blivit störst i segmentet. Även Xiaomi, som tillverkar både smarta klockor och mer traditionella aktivitetsarmband, har passerat Fitbit.
Fitbit har rätt strategi
Men även om siffrorna är nedslående för Fitbit, så visar de ändå att företaget tänker rätt. Förvärvet av smartwatch-tillverkaren Pebble var uppenbarligen ett smart drag, och den planerade smartwatch-enhet som är på gång senare i år kan möjligen vända trenden. Och det är än så länge ganska tajt mellan de olika tillverkarna. Apple har en marknadsandel på 15,9 procent. Xiaomi ligger på 15,5 procent och Fitbit på 13,2.