-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Tronskifte inom wearable tech
Apple nu större än Fitbit på wearables

Trots att Apple bara har en enda produkt inom wearable tech-segmentet i form av Apple Watch, så har man nu passerat den tidigare herren på täppan – Fitbit – när det gäller global marknadsandel.
Intresset för smarta klockor kan förvisso diskuteras, men att de inkräktar på enklare wearable tech-enheter har varit en tydlig utveckling under en tid. Den tendensen blir än mer tydlig när man tittar på färska siffror från Strategy Analytics, som visar att Apple nu gått om den tidigare marknadsledaren Fitbit och blivit störst i segmentet. Även Xiaomi, som tillverkar både smarta klockor och mer traditionella aktivitetsarmband, har passerat Fitbit.
Fitbit har rätt strategi
Men även om siffrorna är nedslående för Fitbit, så visar de ändå att företaget tänker rätt. Förvärvet av smartwatch-tillverkaren Pebble var uppenbarligen ett smart drag, och den planerade smartwatch-enhet som är på gång senare i år kan möjligen vända trenden. Och det är än så länge ganska tajt mellan de olika tillverkarna. Apple har en marknadsandel på 15,9 procent. Xiaomi ligger på 15,5 procent och Fitbit på 13,2.