-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
Tronskifte inom wearable tech
Apple nu större än Fitbit på wearables
Trots att Apple bara har en enda produkt inom wearable tech-segmentet i form av Apple Watch, så har man nu passerat den tidigare herren på täppan – Fitbit – när det gäller global marknadsandel.
Intresset för smarta klockor kan förvisso diskuteras, men att de inkräktar på enklare wearable tech-enheter har varit en tydlig utveckling under en tid. Den tendensen blir än mer tydlig när man tittar på färska siffror från Strategy Analytics, som visar att Apple nu gått om den tidigare marknadsledaren Fitbit och blivit störst i segmentet. Även Xiaomi, som tillverkar både smarta klockor och mer traditionella aktivitetsarmband, har passerat Fitbit.
Fitbit har rätt strategi
Men även om siffrorna är nedslående för Fitbit, så visar de ändå att företaget tänker rätt. Förvärvet av smartwatch-tillverkaren Pebble var uppenbarligen ett smart drag, och den planerade smartwatch-enhet som är på gång senare i år kan möjligen vända trenden. Och det är än så länge ganska tajt mellan de olika tillverkarna. Apple har en marknadsandel på 15,9 procent. Xiaomi ligger på 15,5 procent och Fitbit på 13,2.