-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Färska siffror från Canalys
Apple och Xiaomi i täten på glödhet wearable-marknad

Antalet leveranser av wearable tech-enheter ökar stadigt. Det visar färska siffror från analysfirman Canalys. Och Apple står tillsammans med Xiaomi för en förkrossande stor del av samtliga leveranser globalt.
Det finns i huvudsak fem riktigt stora globala aktörer när det kommer till så kallad wearable tech: Apple, Xiaomi, Fitbit, Garmin och Huawei. Och i särklass störst är Apple och Xiaomi som båda stod för 18 procent av samtliga wearable tech-leveranser under årets första kvartal. Det visar färska siffror från analysfirman Canalys. Apple är något större och kan redovisa 3,8 miljoner leveranser jämfört med Xiaomis 3,7 miljoner. Apple har under lång tid varit ledande i segmentet och har dessutom stärkt sina kort på sistone, till följd av att man släppte sin LTE-rustade Apple Watch Series 3. Den populära och fristående versionen av klockan har dock först nu börjat gå att utnyttja till max här i Sverige, åtminstone så länge man går med på att använda Tre som operatör. För Xiaomis del är det Mi Band-produkterna som är den främsta förklaringen till framgångarna i segmentet.
Klockor står för de stora intäkterna
Det är förstås smartwatch-segmentet som står för de stora intäkterna i wearable tech-segmentet. Inte mindre än 80 procent, närmare bestämt. Tittar man på vilken produktkategori som dominerar i antal leveranser så är det desto jämnare, men enklare fitness-armband och liknande produkter står ändå för 57 procent av leveranserna. Bryter man ned siffrorna och tittar enbart på smartwatch-enheter så kommer Xiaomi faktist bakom Garmin, som levererade en miljon smartwatch-enheter under första kvartalet och därmed kniper andraplatsen. Apple står dock alltjämt för en marknadsandel på fantastiska 59 procent på smartwatchtsidan. Wearable-tech-segmentet som helhet växte med 35 procent över året.