-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Trots försprång och marknadsföring
“Apple Pay är ett fiasko”
Såväl Samsung Pay som Apple Pay är misslyckade satsningar som inte lyckats locka konsumenter att använda tjänsterna. Det säger bedömare på banken Goldman Sachs i en analys.
Apple Pay lanserades 2014 före bland annat Samsung Pay och Android Pay, men ingen av tjänsterna har lockat kunder i någon större utsträckning, säger analytikerna på Goldman Sachs enligt Business Insider. I Sverige är Samsung Pay lanserat medan Android Pay än så länge uteblivit och Apple står i startgroparna för att lansera, vilket vi tidigare rapporterat om.
Statistiken visar
Enligt Apple själva står Apple Pay för 90 procent av alla kontaktlösa transaktioner genomförda med mobiltelefoner som görs i USA vilket gör att de har en särställning på den amerikanska marknaden med ett försprång till Samsung och Google.
Det är användarstatistik från länder som haft tjänsterna en längre tid som ligger till grund för analysen från Goldman Sachs och den säger bland annat att endast 27 procent av Iphoneanvändares om har telefoner med stöd för tjänsten har använt den och att enbart 8 procent använder Apple Pay varje vecka.
Trots massiv marknadsföring sedan lanseringen för flera år sedan anser analytikerna på Goldman Sachs att mottagandet för tjänsterna varit nedslående nästan oavsett vilka siffror man väljer att titta på.
