https://www.mobil.se/nyheter/apple-petar-ner-samsung-fran-tronen-saljer-nu-fler-mobiltelefoner
568186
Nyheter
Apple fick en god jul

Apple petar ner Samsung från tronen – säljer nu fler mobiltelefoner

[{ msrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/20190927_132710.jpg?itok=-c2fYSHT', src: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/retina/public/20190927_132710.jpg?itok=RBGq7vbE', osrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/20190927_132710.jpg', w: 2000, h: 1500, title: ' ' },]
Enligt den senaste mätningen under det fjärde kvartalet 2019 har Apple nu gått om Samsung som världens största mobiltelefonleverantör.

Analysföretaget Strategy Analytics undersökning av försäljningen under det fjärde kvartalet 2019 visar att Apple nu har gått om Samsung vad gäller antal sålda mobiltelefoner. Ökningen för Apple tros ligga i en prissänkning av Iphone 11-serien som gjort att försäljningen ökat, främst i Nordamerika och Asien. 

1: Apple 2: Samsung 3: Huawei

Enligt Strategic Analytics sålde Apple 70,7 miljoner enheter under det fjärde kvartalet, vilket är en ökning med 4,8 miljoner enheter jämfört med samma period 2018. Samsung tappar sin placering som största leverantör av mobiltelefoner trots att man haft, vad analysföretaget anser vara, en bra tillväxt under året. 

På tredje plats på Strategic Analytics lista finner vi Huawei som tappat sju procent på grund av en sämre försäljning i Kina, som är deras största marknad. Men det går säkerligen också att spekulera i om inte de hårda restriktionerna mot den kinesiska tillverkaren skapar en viss osäkerhet bland en del potentiella kunder. På fjärdeplatsen ligger Huaweis konkurrenter på hemmaplan, Xiaomi, medan femteplatsen innehas av Oppo. 

Samsung fortfarande störst sett till helårssiffrorna

Ser man dock till hela året är det fortfarande Samsung som ligger i topp med Huawei på en andraplats och Apple först som trea. Totalt sett har försäljningen gått ner något, sett till antal enheter. En större dipp på den kinesiska marknaden har dock balanserats upp av en ökad försäljning i Indien och Afrika.