AR hänger på

Apple rör sig mot VR

I patentet finns en kontroll som användaren kan använda till applikationer.

Patentansökningar och öppna jobbpositioner talar för ett ökat intresse för VR hos Apple.

Publicerad Uppdaterad

De som är bekanta med virtuell verklighet påminns säkert om Samsungs Gear VR, för att inte nämna Googles egna kartongvariant, som vi testade tidigare i månaden. Nu söker även Apple efter personal med inriktning virtuell verklighet.

Två nya positioner går att finna på deras jobblista för USA, som Senior Display Systems Engineer (senior ingenjör för displaysystem) och Senior Display Software Engineer.

Medan inriktningen mot mjukvara sammanfattas ”programvaruteknik i datorgrafik för att stödja VR-system” står det för den systeminriktade positionen ”Systemdesign för display och utveckling relaterad till VR-miljöer”. Även om Apple själv inte har gett något officiellt uttalande om dess intresse för virtuell verklighet så verkar det oundvikligt att vi så småningom får se något från dem.

Vann patent
Förra veckan vann Apple patent på ett headset som skulle kunna ha en iPhone som display. I den detaljerade beskrivningen av patentet står det ”mekaniken för gränssnittet kan också inkludera optiska gränssnittsmekaniker, så som linser, etc., som tillhandahåller optisk kommunikation för korrekt visning av en display av den bärbara elektroniska enheten.”

Känns det här bekant för någon?

Namnet på patentet är "Head-Mounted Display Apparatus for Retaining a Portable Electronic Device with Display." På svenska läses det ”Huvudmonterad displayapparat för behållande av en bärbar elektrisk anordning med display”. En ganska rättfram beskrivning av de flesta headsets inriktade mot den mobila marknaden, minus fokuset på just smartphones.

I augusti patenterade Apple ett system för att justera en "personlig display" baserat på användarval och rörelser. Enligt patentet så skulle systemet i vissa utföringsformer kunna ”detektera användarens rörelser med hjälp av en eller flera sensorer och kunna justera den visade bilden baserat på användarens rörelser”. Det tål att sägas att Apple konstant lägger fram nya patent. Men med andra företag i åtanke så känns det ändå som om Apple håller locket hårt över hur långt de faktiskt har kommit med virtuell verklighet.

Mycket av patentet som justerar skärmen beskriver en bioupplevelse.

Tills vidare
Det uppkom också två positioner inom programmering för VR och AR (Augmented Reality) i december och tidigare den här månaden. Bland jobbkraven finns bland annat tidigare erfarenhet inom VR. Ansökare till tjänsten ska ha "skeppat en VR-produkt, eller spel”.

Exakt vilken typ av programvara som det är fokus på står inte. Däremot verkar Apple satsa på spelutveckling från eget håll. Tjänsterna innehåller nämligen utveckling i spelmotorer så som Unity och Unreal.

Apple är inte kända för att stoltsera med sina produkter innan de är redo så det lär vara långt kvar tills vi har något i händerna. Fram tills dess kan vi ju se fram emot lanseringen av Apple Watch.

Källa