-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Användaren ska få välja
Apple står fast vid annonsspärr
Företaget säger att dold datainsamling är invasiv och läskig.
I och med Ios 14 ville Apple implementera en spårningsfunktion som skulle låta användare få information om när företag ville spåra användaren användning kors och tvärs mellan appar och webbplatser. Detta ledde till så starka reaktioner från bland andra Facebook och företag som erbjuder annonsförsäljning, då de menar att inskränkningen kommer att vara konkurrenshämmande och drabba små företag. Apple menar att de inte har någonting emot att sådant som information om användare och deras vanor samlas in, men att användare själva ska få avgöra i vilken omfattning detta får göras. Apple beslutade sig för att fördröja introduktionen till början av 2021.
Detta ledde i sin tur till att organisationer som bland annat arbetar för att tillvarata personlig integritet uttryckte sin besvikelse över att funktionen har blivit skjuten på framtiden.
Apple står dock fast vid sitt besluta att avvakta med att introducera spårningsskyddet, men försäkrar att planen ligger fast att börja använda den oavsett vad företag som Facebook och andra annonssäljare anser om saken.