-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
Apple stoppar Commodore 64-emulator till Iphone
Nej, det blir ingen Commodore 64-nostalgi till Iphone. Åtminstone inte för ohackade Iphones. Apple har nu satt stopp för den planerade C64-emulatorn till Iphone. Sedan tidigare finns C64-emulator till bland annat Nokias smarta mobiltelefoner.
Apple motiverar att man stoppar C64-emulatorn med att programmet installerar och kör annan programkod, som inte ingår i programmet självt. Detta är inte tillåtet enligt Apples regler för program till Iphone.
Programtillverkaren Manomios VD Brian Lyscarz uttrycker till webbsajten Gizmodo förvåning inför beslutet. Detta med anledning av att han redan fått mycket positiv feedback från Apple i Europa för programmet. Han påpekar också att man har alla licenser som krävs för programmet.
Detta hjälpte dock inte när programmet till slut laddades upp för godkännande till programarkivet App Store.
Sedan tidigare finns C64-emulatorn Frodo till Nokias smarta mobiler. Här är en film från Youtube som visar hur det programmet fungerar:
Källa
Apples svar till Manomio:
- - -
Thank you for submitting C64 1.0 to the App Store. We've reviewed C64 1.0 and determined that we cannot post this version of your iPhone application to the App Store because it violates the iPhone SDK Agreement; "3.3.2 An Application may not itself install or launch other executable code by any means, including without limitation through the use of a plug-in architecture, calling other frameworks, other APIs or otherwise. No interpreted code may be downloaded and used in an Application except for code that is interpreted and run by Apple's Published APIs and built-in interpreter(s)."
- - -