Patentkriget går ännu längre

Apple Store-butiker eget varumärke

EU-dom kan stoppa Samsungs butikskopior.

Publicerad Uppdaterad

Apples och Samsungs patentstrider är så långdragna att till och med de båda teknikjättarna har börjat tröttna. I rättegångssalen är det dock anklagelser rörande kopierade produkter som har avhandlats, även om kritik även riktats mot liknande utseenden på såväl förpackningar som butiker. 

En Samsungbutik som öppnade i Sidney 2012 fick exempelvis många att tro att de gått in i en Apple Store. Inför en satsning på 1 500 miniaffärer i USA anställde Samsung i december förra året Tim Gudgel, butiksdesigner på Apple. Även Microsoft har tidigare lånat friskt av Apples distinkta butikslook. Och Apple tycks ha fått nog. 

Butiker behöver inte vara förpackning
I januari förra året godkände det amerikanske patentverket (USPTO) Apple Store-butikerna som ett eget varumärke. Men när Apple försökte göra detsamma i Tyskland tog det stopp. Nu har dock EU-domstolen rivit upp det beslutet och slagit fast att Apple Store är ett varumärke genom att det "är ägnat att särskilja ett företags varor eller tjänster från ett annat företags". Att undersöka huruvida den generella ritningen "i egenskap av 'utstyrsel som förkroppsligar en tjänst', också kan likställas med en 'förpackning'”, vilket det tyska patentverket yrkat på, anser inte EU-domstolen vara nödvändigt.

Värt att påpeka i sammanhanget är att Apple i oktober förra året anställde modemärket Burberrys dåvarande vd Angela Ahrendts som ny försäljningschef, just för att boosta butiksförsäljningen. Vad hennes fingertoppskänsla för design och varumärkesstrategi kommer innebära för utformningen av Apples butiker i framtiden återstår att se.