-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Samma andel som förra året
Apple störst på nyaktiverade enheter under julhelgen
Apple håller ställningarna när det gäller antal aktiverade enheter under julhelgen och ligger kvar på sin förkrossande andel från förra året på 44 procent .
Det är analysfirman Flurry Analytics som tillhandahåller statistiken kring nyaktiveringar av mobila enheter under julhelgen (som definieras som dagarna mellan den 19 och 25 december). Och precis som förra året så tycks Iphone och Ipad vara de i särklass hetaste julklapparna på mobilsidan, då andelen nyaktiveringar av enheterna står för hela 44 procent. Därefter kommer Samsung på 26 procent, och sedan får de resterande stora tillverkarna dela på resten av kakan. Av dem är Huawei störst med 5 procent, följt av Xiaomi, Motorola, LG och Oppo som alla har 3 procent.
Uppåt för Samsung
Trots att Samsung ligger en bit bakom Apple så innebär andelen på 26 procent ändå ett lyft med 5 procent jämfört med året innan. Bryter man ner datan på enskilda telefonmodeller så framkommer – kanske något förvånande – att det är Iphone 7 som står för de flesta aktiveringarna med 15,1 procent. Därefter kommer – kanske ännu mer förvånande – Iphone 6 på 14,9 procent. Nya Iphone X skramlar ihop 14,7 procent, medan Iphone 8 och 8 Plus står för 8,1 respektive 8,7 procent av aktiveringarna.