-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Samma andel som förra året
Apple störst på nyaktiverade enheter under julhelgen

Apple håller ställningarna när det gäller antal aktiverade enheter under julhelgen och ligger kvar på sin förkrossande andel från förra året på 44 procent .
Det är analysfirman Flurry Analytics som tillhandahåller statistiken kring nyaktiveringar av mobila enheter under julhelgen (som definieras som dagarna mellan den 19 och 25 december). Och precis som förra året så tycks Iphone och Ipad vara de i särklass hetaste julklapparna på mobilsidan, då andelen nyaktiveringar av enheterna står för hela 44 procent. Därefter kommer Samsung på 26 procent, och sedan får de resterande stora tillverkarna dela på resten av kakan. Av dem är Huawei störst med 5 procent, följt av Xiaomi, Motorola, LG och Oppo som alla har 3 procent.
Uppåt för Samsung
Trots att Samsung ligger en bit bakom Apple så innebär andelen på 26 procent ändå ett lyft med 5 procent jämfört med året innan. Bryter man ner datan på enskilda telefonmodeller så framkommer – kanske något förvånande – att det är Iphone 7 som står för de flesta aktiveringarna med 15,1 procent. Därefter kommer – kanske ännu mer förvånande – Iphone 6 på 14,9 procent. Nya Iphone X skramlar ihop 14,7 procent, medan Iphone 8 och 8 Plus står för 8,1 respektive 8,7 procent av aktiveringarna.