Felaktig marknadsföring i fokus

Apple Watch-användare stämmer Apple efter repor på enheten

En man i Kanada har stämt Apple, som han anser ägnar sig åt vilseledande marknadsföring när man hävdar att Apple Watch är ”reptålig”. Detta efter att hans Apple Watch-enhet förhållandevis enkelt fått repor både på skärmen och på baksidan.

Publicerad Uppdaterad

Det är den 21-årige Dean Lubaki som har stämt Apple, som han menar far med ren osanning när man i marknadsföringen påstår att Apple Watch Series 3 är reptålig. Lubaki hävdar att skärmen tvärtom blir repig mycket lätt och att Apples eget armband skadar skärmen när man plockar bort det för att byta ut det. ”Det handlar om ett designfel” hävdar Lubaki, som även skrivit till både Apple i Kanada och till Tim Cook om saken. Till en början försökte Lubaki få sin Apple Watch-enhet utbytt i en officiell Apple-butik, men förvägrades ett byte. Han bad då att få tala med chefen, men fick först veta att någon sådan ”inte fanns”. Först vid ett fjärde tillfälle fick han till slut prata med chefen för butiken, även den gången utan att få enheten utbytt. Något svar fick han inte heller från Apple, vilket nu föranlett stämningen. 

Tackade nej till ny enhet

Lubaki vill nu ha kompensation för både mental stress och kostnader som uppkommit till följd av att han ägnat så mycket tid åt ärendet. Både Apple och många andra tillverkare klargör att begreppet ”reptålig” inte innebär att enheterna är immuna mot repor. Men Lubaki står på sig och hävdar att kan övertyga rätten om att Apple ägnar sig åt vilseledande marknadsföring. En annan liknande stämningsansökan har tidigare lämnats in, där personerna bakom den hävdade att ett designfel gör att displayerna på Apple Watch-enheter går sönder. Och i februari 2016 vann en brittisk man i domstolen mot Apple, efter att han inte fått sin Apple Watch reparerad då den spruckit bara 10 dagar efter inköpet. 

Källa