-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Dominansen avtar en smula
Apple Watch fortfarande störst – men konkurrenterna knappar in

Vi har vant oss vid att Apple Watch står för en förkrossande andel av alla levererade smarta klockor. Men enligt färska siffror så har den totala dominansen börjat naggas i kanten något, även om Apple alltjämt är klart störst i segmentet.
Apple själva har aldrig sagt ett dyft om hur många Apple Watch-enheter man sålt eller levererat. Men det finns förstås analysfirmor som ägnar hela sin vakna tid åt att med diverse metoder skapa en uppfattning ändå. En av de mer välrenommérade är Strategy Analytics, som nu kommit med intressanta siffror som rör smartwatchmarknaden under det sista kvartalet 2018. Enligt siffrorna levererade Apple inte mindre än 9,2 miljoner Apple Watch-enheter under perioden, vilket dels är en imponerande siffra, dels innebär en rejäl ökning från förra årets 7,8 miljoner klockor. Men marknaden har växt som helhet, och den tidigare förkrossande dominansen med en marknadsandel på 60,4 procent har förbytts mot en snäppet mindre förkrossande marknadsandel på 50,7 procent.
Det är primärt Fitbit och Samsung som lyckats norpa åt sig lite mer av kakan, även om man fortfarande har långt kvar till Apples nivå. Fitbit står för en smått häpnadsväckande ökning från förra årets marknadsandel på 1,7 procent till att i år landa på 12,2 procent. Samsung går också framåt, om än i en betydligt mer blygsam omfattning, då man ökar från 10,6 till 11,8 procent. Och möjligen kan en ny generation Android-klockor baserade på Snapdragon Wear 3100 komma att plocka ytterligare marknadsandelar från den amerikanska giganten under 2019.