-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Airpods dominerar
Apple, Xiaomi och Samsung störst på true wireless

Marknaden för så kallade true wireless-hörlurar handlar just nu väldigt mycket om Apple.
Apple har en förmåga att mer eller mindre muta in vissa segment av marknaden, åtminstone initialt. Ipad har länge varit en gigant när det handlar om marknaden för surfplattor, och Apple Watch-dominansen när det handlar om smarta klockor lär väl knappast ha passerat någon obemärkt förbi. Och det behövs bara en kort promenad i befolkade områden för att inse att Apple mer eller mindre äger marknaden för så kallade true wireless-hörlurar också. Färska siffror från analysfirman Strategy Analytics visar att den amerikanska techjätten har en marknadsandel i segmentet på hela 54,4 procent. Och tittar man på intäkterna i segmentet så står Airpods för smått galna 71 procent av dem. Apple krängde inte mindre än 58,7 miljoner par Airpods under 2019.
På andra plats kommer kinesiska Xiaomi, som med sina 9,1 miljoner sålda true wireless-hörlurar under det gångna året plockar hem en marknadsandel på 8,5 procent. På tredje plats hittar vi Samsung som med sina Galaxy Buds har 6,9 procent av marknaden. Samsung sålde 7,4 miljoner exemplar av sina hörlurar under 2019. Precis som när det gäller Apple Watch så förväntar sig analytikerna dessutom att Apple bibehåller sin ställning som i särklass störst på området, i åtminstone fem år framåt.