-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
Apple Music
Apples agerande granskas

Amerikanska motsvarigheten till Konkurrensverket har pratat med flera involverade parter om hur Apple behandlat sina konkurrenter inom musikstreaming.
Amerikanska motsvarigheten till Konkurrensverket (Federal Trade Commission) undersöker just nu påståenden om att Apple inför lanseringen av Apple Music kan ha agerat olagligt gentemot konkurrerande musiktjänster. Apple lanserade nyligen sin egen musiktjänst Apple Music, men erbjuder även sin egen appbutik Appstore där flera konkurrenter finns representerade, bland dessa Spotify, Tidal och Deezer. I Appstore tar Apple 30 procent av alla intäkter och det är det här agerandet som nu granskas, enligt uppgifter till Reuters.
Federal Trade Commission har börjat titta på ärendet, men ännu inte inlett en formell undersökning. Advokater som talade med Reuters hade skilda åsikter om Apples agerande är grund för en formell undersökning.
– Det är lagligt att ha monopol men det är inte lagligt för de med monopol att använda sin position för att försvåra för sina konkurrenter, säger Jeffrey Jacobovitz från advokatfirman Arnall Golden Gregory.
En annan advokat som förblir anonym menade att Apple kanske agerade aggressivt, men att det inte skulle vara olagligt.
Apples lansering av Apple Music har återigen synliggjort hur debiteringarna på Apples Appstore går till. Apple tar alltså 30 procent av aparnas intäkter för såväl appens pris som senare köp inom appen. Det här föranledde Spotify att nyligen skicka ut ett brev till sina användare där man uppmanade dem att betala månadsavgiften med kreditkort direkt till Spotify istället för att betala det dyrare priset i Appstore.