-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
Apple Music
Apples agerande granskas

Amerikanska motsvarigheten till Konkurrensverket har pratat med flera involverade parter om hur Apple behandlat sina konkurrenter inom musikstreaming.
Amerikanska motsvarigheten till Konkurrensverket (Federal Trade Commission) undersöker just nu påståenden om att Apple inför lanseringen av Apple Music kan ha agerat olagligt gentemot konkurrerande musiktjänster. Apple lanserade nyligen sin egen musiktjänst Apple Music, men erbjuder även sin egen appbutik Appstore där flera konkurrenter finns representerade, bland dessa Spotify, Tidal och Deezer. I Appstore tar Apple 30 procent av alla intäkter och det är det här agerandet som nu granskas, enligt uppgifter till Reuters.
Federal Trade Commission har börjat titta på ärendet, men ännu inte inlett en formell undersökning. Advokater som talade med Reuters hade skilda åsikter om Apples agerande är grund för en formell undersökning.
– Det är lagligt att ha monopol men det är inte lagligt för de med monopol att använda sin position för att försvåra för sina konkurrenter, säger Jeffrey Jacobovitz från advokatfirman Arnall Golden Gregory.
En annan advokat som förblir anonym menade att Apple kanske agerade aggressivt, men att det inte skulle vara olagligt.
Apples lansering av Apple Music har återigen synliggjort hur debiteringarna på Apples Appstore går till. Apple tar alltså 30 procent av aparnas intäkter för såväl appens pris som senare köp inom appen. Det här föranledde Spotify att nyligen skicka ut ett brev till sina användare där man uppmanade dem att betala månadsavgiften med kreditkort direkt till Spotify istället för att betala det dyrare priset i Appstore.