-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
-
PLUS
Bättre mobiler i Europa med nya regler – Så får du glädje av dem
-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
För lite och för långsamt
Apples kamp angående betalmetoder fortsätter

Apples motgångar i Nederländerna fortsätter, och det blir dyrt.
I slutet av december 2021 beslutade nederländska Authority for Consumers and Markets (ACM) att Apple måste erbjuda fler betalningsalternativ än enbart Apples egna i App Store. Dessa ändringar skulle vara genomförda i mitten av januari 2022, ett beslut som Apple valde att acceptera.
Nu har dock ACM gått ut med ett pressmeddelande där Apple får kritik för att arbeta för långsamt och presenterat undermåliga alternativ. Bland annat har Apple inte lanserat någon lösning utan intresserade utvecklare kan bara meddela sitt intresse för alternativa betallösningar. Apple har dessutom enbart erbjudit utvecklare att kunna använda Apples betallösning eller en extern betallösning, medan ACM meddelar att samtliga måste vara tillgängliga samtidigt.
ACM väljer därmed att bötfälla Apple med 5 miljoner euro per vecka upp till maximalt 50 miljoner euro tills Apple har presenterat och genomfört tillfredsställande ändringar i sina betalningsalternativ.
Beroende på hur dessa beslut och Apples gensvar fortlöper kan det komma att få stora konsekvenser för om och i så fall hur andra länder agerar mot Apples marknadsdominans för betallösningar för sina användare.