-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
För lite och för långsamt
Apples kamp angående betalmetoder fortsätter
Apples motgångar i Nederländerna fortsätter, och det blir dyrt.
I slutet av december 2021 beslutade nederländska Authority for Consumers and Markets (ACM) att Apple måste erbjuda fler betalningsalternativ än enbart Apples egna i App Store. Dessa ändringar skulle vara genomförda i mitten av januari 2022, ett beslut som Apple valde att acceptera.
Nu har dock ACM gått ut med ett pressmeddelande där Apple får kritik för att arbeta för långsamt och presenterat undermåliga alternativ. Bland annat har Apple inte lanserat någon lösning utan intresserade utvecklare kan bara meddela sitt intresse för alternativa betallösningar. Apple har dessutom enbart erbjudit utvecklare att kunna använda Apples betallösning eller en extern betallösning, medan ACM meddelar att samtliga måste vara tillgängliga samtidigt.
ACM väljer därmed att bötfälla Apple med 5 miljoner euro per vecka upp till maximalt 50 miljoner euro tills Apple har presenterat och genomfört tillfredsställande ändringar i sina betalningsalternativ.
Beroende på hur dessa beslut och Apples gensvar fortlöper kan det komma att få stora konsekvenser för om och i så fall hur andra länder agerar mot Apples marknadsdominans för betallösningar för sina användare.
