-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
För lite och för långsamt
Apples kamp angående betalmetoder fortsätter

Apples motgångar i Nederländerna fortsätter, och det blir dyrt.
I slutet av december 2021 beslutade nederländska Authority for Consumers and Markets (ACM) att Apple måste erbjuda fler betalningsalternativ än enbart Apples egna i App Store. Dessa ändringar skulle vara genomförda i mitten av januari 2022, ett beslut som Apple valde att acceptera.
Nu har dock ACM gått ut med ett pressmeddelande där Apple får kritik för att arbeta för långsamt och presenterat undermåliga alternativ. Bland annat har Apple inte lanserat någon lösning utan intresserade utvecklare kan bara meddela sitt intresse för alternativa betallösningar. Apple har dessutom enbart erbjudit utvecklare att kunna använda Apples betallösning eller en extern betallösning, medan ACM meddelar att samtliga måste vara tillgängliga samtidigt.
ACM väljer därmed att bötfälla Apple med 5 miljoner euro per vecka upp till maximalt 50 miljoner euro tills Apple har presenterat och genomfört tillfredsställande ändringar i sina betalningsalternativ.
Beroende på hur dessa beslut och Apples gensvar fortlöper kan det komma att få stora konsekvenser för om och i så fall hur andra länder agerar mot Apples marknadsdominans för betallösningar för sina användare.