Istället för säkerhetsdosa

BankID i mobilen hos Telenor och Telia

Swedbank-kunder som har Telenor eller Telia som mobiloperatör ska nu kunna använda mobilen istället för en säkerhetsdosa.

Publicerad Uppdaterad

Efter en tids försöksverksamhet i liten skala lanserar nu Telia och Telenor tillsammans med Swedbank BankID som en tjänst i mobilen. Tjänsten ska inte kräva någon särskild mobil, däremot måste den som vill använda tjänsten beställa ett nytt sim-kort med stöd för de säkerhetsfunktioner som lösningen bygger på. Informationen på sim-kortet används sedan av den så kallade sim toolkit-funktionen som finns i praktiskt taget alla mobiler.

Hos de inblandade aktörerna råder det en viss osäkerhet om de exakta förutsättningarna för BankID i mobilen, troligen en följd av att man helt enkelt inte kommit igång på allvar ännu. Exempelvis används uttrycket "e-legitimation" om tjänsten men på direkta frågor om det idag går att använda mobilen för tjänster hos myndigheter som kräver e-legitimation får vi motsägelsefulla svar. Man är dock eniga om att mobilt BankID på sikt ska kunna fylla samma funktion om e-legitimation i datorn.

Klart är i alla fall att mobilen från och med nu ska kunna ersätta säkerhetsdosan när man använder Swedbanks internettjänster. Ett mobilabonnemang eller ett registrerat kontantkort i mobilen krävs för att man ska kunna använda tjänsten. Hos Telenor får man välja mellan en månadskostnad på 10 kronor eller en avgift på 80 öre per transaktion. Telia uppger att tjänsten kommer att vara gratis fram till början av 2011, därefter får man välja mellan att betala 9 kronor per månad eller 60 öre per transaktion.