-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Ingen egentlig konkurrens
BankID vanligaste formen av e-legitimation

Det är fler som aldrig har använt e-legitimation än som använder Freja e-id.
När Internetstiftelsen publicerade undersökningen Svenskarna och Internet 2022 tog man bland annat upp omfattningen av användandet av e-legitimationer i Sverige. Det visade sig att i fråga om legitimationer är vi svenskar verkligt digital. Av befolkningen som är 16 år och äldre är det 91 procent som använder e-legitimation, och bland de som använder internet är användandet uppe på 97 procent.
Det råder däremot inte någon tvekan om vilken form av e-legitimation som är den dominerande - 90 procent av befolkningen använder sig av e-legitimationstjänsten Mobilt Bank-id, på andra plats kommer Freja e-id med 2 procent. Freja har dock ett högre användande än 2 procent inom två grupper, närmare bestämt bland 00-talister (9 procent) och bland stadsbor (3 procent).
En förklaring till att användandet av Freja är högre bland unga användare kan vara att Freja e-id inte behöver vara kopplat till ett bankkonto, samt att den kan användas som en fotolegitimation.
Övriga tjänster för e-legitimation har lagts ihop till ”Använt annan e-legitimation” vilken uppgår till 2 procent, det vill säga samma som Freja e-id, medan 3 procent säger att de aldrig har använt e-legitimation.