-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
Ingen egentlig konkurrens
BankID vanligaste formen av e-legitimation
Det är fler som aldrig har använt e-legitimation än som använder Freja e-id.
När Internetstiftelsen publicerade undersökningen Svenskarna och Internet 2022 tog man bland annat upp omfattningen av användandet av e-legitimationer i Sverige. Det visade sig att i fråga om legitimationer är vi svenskar verkligt digital. Av befolkningen som är 16 år och äldre är det 91 procent som använder e-legitimation, och bland de som använder internet är användandet uppe på 97 procent.
Det råder däremot inte någon tvekan om vilken form av e-legitimation som är den dominerande - 90 procent av befolkningen använder sig av e-legitimationstjänsten Mobilt Bank-id, på andra plats kommer Freja e-id med 2 procent. Freja har dock ett högre användande än 2 procent inom två grupper, närmare bestämt bland 00-talister (9 procent) och bland stadsbor (3 procent).
En förklaring till att användandet av Freja är högre bland unga användare kan vara att Freja e-id inte behöver vara kopplat till ett bankkonto, samt att den kan användas som en fotolegitimation.
Övriga tjänster för e-legitimation har lagts ihop till ”Använt annan e-legitimation” vilken uppgår till 2 procent, det vill säga samma som Freja e-id, medan 3 procent säger att de aldrig har använt e-legitimation.
