Bara en väg för priser på internationella mobilsamtal: nedåt
I Sverige har priskonkurrensen på internationella mobilsamtal länge varit dålig. Nu har det kommit ett antal företag som riktar in sig på att göra internationella samtal från mobil till mobil billigare. Vad är det som gör dem så intressanta - förutom det låga priset?
Tidigare har företag som Skype och Vonage riktat in sig på röstsamtal från dator till dator över IP (VoIP) till låga priser. Nu försöker svenska Rebtel och deras utländska konkurrenter Jajah, Grand Central, Hullo och ConnectMeAnywhere föra in liknande teknik inom mobiltelefoni.
Det alla företagen har gemensamt är att de låter en viss del av samtalet gå över internet med hjälp av VoIP istället för via de etablerade operatörernas nät. De kan också utnyttja andra rutter för samtalen över områden där teletrafiken är billig en viss tid på dygnet.
I praktiken används två generella sätt att lösa problemet på. Det första sättet innebär att man, exempelvis på en webbsida eller med hjälp av ett nedladdat program på telefonen, anger sitt eget telefonnummer och det telefonnummer man vill ringa till. Tjänsten ringer då upp båda personerna samtidigt och kopplar ihop samtalen "på mitten". Den metoden används av bland annat amerikanska Jajah och Hullo.
Det andra sättet innebär att man via exempelvis en webbsida sätter upp speciella lokala nummer att ringa. Ett samtal till ett lokalt nummer kopplas till mottagaren via internet, utan att belasta det vanliga telenätet. Den senare metoden används av Rebtel och ConnectMeAnywhere. I Rebtel har man även möjlighet att genom att lägga på och ringa upp igen göra samtalet i stort sett fritt från minutkostnader.
Om någon klarar av att göra billig internationell mobiltelefoni användarvänligt så finns det ju en enorm marknad. Men frågan är: hur länge? Just nu plockar företagen upp småmynt framför en ångvält. De lever på att de stora mobiloperatörerna ännu inte reagerat på det nya hotet. Men när de vaknar, vad har då dessa tjänster för framtid? Blir förlusterna för stora för de traditionella mobiloperatörerna kan de helt enkelt besluta sig för att strypa möjligheten att utnyttja deras nät och fastpriserbjudanden och samtidigt sänka sina egna priser till extremt låga nivåer. Detta kommenterade Hjalmar Winbladh, vd, Rebtel, undan i ett samtal jag hade med honom förra veckan, med att "det är så många som använder IP-tjänster så här ändå, så jag tror inte de kommer att vilja strypa tillgången". Antagligen har han rätt, men viss oro kan man ändå känna för att han tar för lätt på problemen. Någon oro för detta verkar inte heller Rebtels riskkapitalister känna, då de nyligen investerade 20 miljoner dollar i bolaget.
Mobiloperatörernas oundvikliga strategiförändringar kommer nog så småningom och under tiden kommer naturligtvis företag som Rebtel och deras ägare att må gott på arbitraget.
En annan stor fördel för dessa företag, som kanske inte är uppenbar vid första anblick, är att de så att säga tar över ägandet av en kund. Genom att företaget själv förfogar över de nummer som leder till en person, försvinner kopplingen till den gamla operatörens sim-kort. Man kan enkelt byta operatör, och ändå behålla alla sina lokala Rebtel-nummer. Då är det istället Rebtel som sitter på makten över kunden. Ytterligare ett skäl för mobiloperatörer att se över sina strategier för internationella mobilsamtal. Men samtidigt ett skäl för kunden att tänka på de nackdelar som användning av en sådan tjänst kan innebära i förlust av frihet.
Det är naturligtvis dessa möjligheter som ligger till grund för de höga värderingar som det ryktats om i Rebtels fall. Samt möjligheten att bli uppköpt i ett senare läge av någon stor aktör som känner att de sackat efter.
Eftersom det finns få hinder för att etablera liknande tjänster - Rebtels teknik har tagit ungefär ett halvår att ta fram och baseras på öppna tekniker och standarder som Linux och VoIP - kommer dock konkurrensen bli mycket skarp. Den ende säkre vinnaren lär bli kunden - som garanterat kommer att få billigare internationella mobilsamtal i framtiden.