-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
Millenials bästa målgruppen för utvecklare
Bara yngre beredda att betala för appar
En färsk rapport från analysfirman Comscore visar att intresset för att betala för appar är mycket lågt i USA. Och det tycks vara åldersgruppen 18–24 år man ska sikta in sig på, om man ska tjäna pengar på appar.
Köpstarka 40-plusare i all ära, men när det handlar om appköp så är det åldersgruppen 18–24 år som är beredda att öppna plånboken. Det visar färska siffror från den amerikanska analysfirman Comscore, som tittat närmare på hur olika åldersgrupper i USA förhåller sig till appar.
Tendensen är ingalunda ny. Redan 2014 upptäckte Comscore att intresset för nya appar generellt sett är mycket svagt bland amerikanerna. En förkrossande majoritet på hela 66 procent köper inte enda betal-app under en genomsnittlig månad och 58 procent gör dessutom inga in-app-köp heller.
Millenials beredda att betala
Det är även åldersgruppen mellan 18 och 24 år – det vill säga så kallade millenials – som är den drivande gruppen rent generellt när det kommer till appar. Både när det gäller intresset för nya appar och användandet av dem, så står man ut ordentligt. En av fem personer mellan 18 och 24 års ålder köper en app per månaden och nästan hälften gör fem eller fler in-app-köp under en genomsnittlig månad. Dessutom spenderar man betydligt mer tid med appar än de andra ålderskategorierna, i snitt tre timmar om dagen. 70 procent av dem säger sig dessutom alltid vara på jakt efter nya och spännande appar.