-
PLUS
Bättre mobiler i Europa med nya regler – Så får du glädje av dem
-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
Ryktena stämde
Bekräftat: Apple köper Shazam

Precis som rykten gjort gällande så aviserade Apple under måndagskvällen att man har köpt musikidentifierings-tjänsten Shazam. Apple ska enligt obekräftade uppgifter ha betalat motsvarande 3,4 miljarder kronor för bolaget.
”Apple Music och Shazam passar som handen i handsken och vi delar passionen för att upptäcka och förmedla musik till användarna” står det i ett uttalande från Apple. Därmed bekräftar man indirekt att Shazams funktionalitet är ämnad för Apple Music, något som förvisso inte är särskilt förvånande. Det har dock förekommit spekulation i att Apple skulle kunna tänkas bygga in Shazam som en funktion direkt i IOS snarare än i en specifik app, men så tycks alltså inte vara fallet.
Shazam är redan idag dessutom integrerad med Apples AI-assistent Siri. Enligt Apple har man ”spännande planer” för Shazam, men exakt vad det innebär är ännu oklart. Frågan är hur spännande det egentligen kan bli med en app som identifierar musik?
Kan handla om användardata
Att utveckla en musikidentifierings-tjänst vore inte särskilt svårt för Apple, vilket lett till spekulationer om att det skulle kunna vara den användardata Shazam sitter på som egentligen är intressant för Apple. Det handlar om miljontals användares preferenser när det gäller musik, något som till exempel skulle kunna göra rekommendationsfunktionen i Apple Music avsevärt bättre. Spotify har i dagsläget en överlägsen rekommendationsfunktionalitet, mycket tack vare den stora mängd lyssnardata man sitter på.