-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
Ryktena stämde
Bekräftat: Apple köper Shazam
Precis som rykten gjort gällande så aviserade Apple under måndagskvällen att man har köpt musikidentifierings-tjänsten Shazam. Apple ska enligt obekräftade uppgifter ha betalat motsvarande 3,4 miljarder kronor för bolaget.
”Apple Music och Shazam passar som handen i handsken och vi delar passionen för att upptäcka och förmedla musik till användarna” står det i ett uttalande från Apple. Därmed bekräftar man indirekt att Shazams funktionalitet är ämnad för Apple Music, något som förvisso inte är särskilt förvånande. Det har dock förekommit spekulation i att Apple skulle kunna tänkas bygga in Shazam som en funktion direkt i IOS snarare än i en specifik app, men så tycks alltså inte vara fallet.
Shazam är redan idag dessutom integrerad med Apples AI-assistent Siri. Enligt Apple har man ”spännande planer” för Shazam, men exakt vad det innebär är ännu oklart. Frågan är hur spännande det egentligen kan bli med en app som identifierar musik?
Kan handla om användardata
Att utveckla en musikidentifierings-tjänst vore inte särskilt svårt för Apple, vilket lett till spekulationer om att det skulle kunna vara den användardata Shazam sitter på som egentligen är intressant för Apple. Det handlar om miljontals användares preferenser när det gäller musik, något som till exempel skulle kunna göra rekommendationsfunktionen i Apple Music avsevärt bättre. Spotify har i dagsläget en överlägsen rekommendationsfunktionalitet, mycket tack vare den stora mängd lyssnardata man sitter på.