-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
Ryktena stämde
Bekräftat: Apple köper Shazam

Precis som rykten gjort gällande så aviserade Apple under måndagskvällen att man har köpt musikidentifierings-tjänsten Shazam. Apple ska enligt obekräftade uppgifter ha betalat motsvarande 3,4 miljarder kronor för bolaget.
”Apple Music och Shazam passar som handen i handsken och vi delar passionen för att upptäcka och förmedla musik till användarna” står det i ett uttalande från Apple. Därmed bekräftar man indirekt att Shazams funktionalitet är ämnad för Apple Music, något som förvisso inte är särskilt förvånande. Det har dock förekommit spekulation i att Apple skulle kunna tänkas bygga in Shazam som en funktion direkt i IOS snarare än i en specifik app, men så tycks alltså inte vara fallet.
Shazam är redan idag dessutom integrerad med Apples AI-assistent Siri. Enligt Apple har man ”spännande planer” för Shazam, men exakt vad det innebär är ännu oklart. Frågan är hur spännande det egentligen kan bli med en app som identifierar musik?
Kan handla om användardata
Att utveckla en musikidentifierings-tjänst vore inte särskilt svårt för Apple, vilket lett till spekulationer om att det skulle kunna vara den användardata Shazam sitter på som egentligen är intressant för Apple. Det handlar om miljontals användares preferenser när det gäller musik, något som till exempel skulle kunna göra rekommendationsfunktionen i Apple Music avsevärt bättre. Spotify har i dagsläget en överlägsen rekommendationsfunktionalitet, mycket tack vare den stora mängd lyssnardata man sitter på.