-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Undersökning
Bibliotek är en av våra mest använda mobiltjänster
Att låna e-böcker är tydligen populärt i Sverige, i alla fall om det är kommunala tjänster som rankas.
Det är Visma i samarbete med Kantar Sifo som kollat hur svenskarna ser på kommunala tjänster i digital form, där såklart mobilen utgör en stor del av det hela. Eftersom det handlar om just digitala tjänster som kommunerna erbjuder dyker givetvis inte mobila bankärenden upp här, men samtidigt är det glädjande att se vad som ligger högst på listan.
Det visar sig nämligen att det är populärt att låna e-böcker, då 28 procent av de tillfrågade (1731 personer i åldrarna 18-79 år) anger biblioteksärenden som en av de tjänster de använder mest.
Även om utbudet av digitala böcker, särskilt på svenska, fortfarande är väldigt begränsat är det samtidigt riktigt smidigt (och såklart gratis) att låna böcker digitalt via biblioteken. Nyligen släpptes även barnbokstjänsten Bibblix via Stockholms stadsbibliotek och vi har flera gånger tidigare visat hur du lånar böcker i mobilen.
I övrigt på listan är hantering av skola och dagis samt sökande efter både jobb och bostad något som används flitigt.
Listan för de femton populäraste tjänsterna ser ut som följer:
1. Hantera biblioteksärenden 28 %
2. Söka jobb 20 %
3. Söka bostad 18 %
4. Hantering av skolplats (scheman,specialkost, betyg, läxor etc.) 16 %
5. Hantering av förskoleplats (förskoletider, frånvaro, informationsbrev etc.) 14 %
6. Lämna in synpunkter och klagomål 13 %
7. Lämna in felanmälningar 12 %
8. Söka bygglov 9 %
9. Ansökan om vigseltillstånd 6 %
10. Ansöka om särskilda bidrag 5 %
11. Söka stipendier 3 %
12. Ansökan om särskilda parkeringstillstånd 3 %
13. Ansökan om skilsmässa 2 %
14. Ansökan om äldreomsorg 1 %
15. Hantera förvaltare, förmyndare eller god man 1 %
