-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Comviq har nått två miljoner kontantkortskunder
Kontantkortet introducerades i Sverige av Comviq 1997 efter förebilder i Italien och Portugal.
- Genom kontantkortet fick fler människor tillgång till mobiltelefoni i Sverige säger Fredrik Berglund, VD för Tele2 Sverige. Vi hoppades att det skulle bli en succé men vi kunde inte drömma om att det skulle bli så framgångsrikt.
Från 228 000 kunder redan första året steg siffran till en miljon under år 2000 för att idag passera två miljoner. Kontantkortet visade sig attrahera helt nya typer av mobilanvändare som ungdomar och pensionärer, två grupper där många tidigare inte hade haft möjlighet att ha ett mobilabonnemang. Under de fem år som gått har priserna sjunkit och tjänsterna blivit fler.
1997 kostade ett samtal mellan sju och tre kronor. Idag ringer man från 55 öre per minut. Vid lanseringen 1997 var tjänsterna begränsade till att ringa och ta emot samtal i Sverige. Idag kan kontantkortskunden använda både WAP- och GPRS-tjänster samt ringa till utlandet och använda telefonen utomlands, något som Comviq var först med att introducera på den svenska marknaden tidigare i år, skriver Comviq i en pressrelease.