-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Lanseras skarpt i höst
Dramatify finalist i prestigefyllda MIPLAB

Nomineringen en viktig validering av tjänsten inför den kommersiella lanseringen.
Svenska startupbolaget Dramatify, som tillhandahåller en mobil social plattform för filmproduktion, har utnämnts till finalist i MIPLAB 2015, MIPTV:s globala business-to-business-tävling för startups inom TV och webbvideo. MIPTV är en av världens största mässor för TV-program.
– Nomineringen innebär en validering för Dramatify. Att en oberoende, internationell branschaktör, med en mycket kvalificerad jury, tycker att Dramatify är en innovativ och intressant tjänst, inte bara att vi själva påstår det. Personligen är det en härlig bekräftelse, och en morot att orka bygga vidare, säger Annika Lidne, grundare och vd för Dramatify, till Mobilbusiness.
Dramatify är i dagsläge en kostnadsfri betatjänst med omkring 800 användare i 25 länder. Den skarpa lanseringen är planerad till hösten. Det som uppskattas mest av användarna är helheten, säger Lidne.
– Vi bygger just nu klart de sista stora funktionerna för den kommersiella releasen i höst. Det är svårt att säga vilken av funktionerna som är den mest uppskattade eftersom vi bygger ett flöde som måste hänga samman. Det som branschen är mycket tydlig med, och som svär lite emot vanlig startuplogik, är att användarna vill ha en tjänst som hjälper dem i hela deras process, inte en enda ’killer feature’.
”Det som branschen är mycket tydlig med, och som svär lite emot vanlig startuplogik, är att användarna vill ha en tjänst som hjälper dem i hela deras process, inte en enda killer feature.”
Nästa steget för Dramatify är att få de sista funktionerna på plats inför den kommersiella lanseringen.
– Det är främst sådant som de stora TV-produktionsbolagen, vår huvudmarknad, uttryckligen har efterfrågat. Vi kommer att lansera under hösten, men tills dess är det gratis att använda Dramatify. Redan idag funkar Dramatify strålande för dokumentärfilm, reklamfilm, företagsfilm och mindre dramaproduktioner, säger Annika Lidne.
De andra finalisterna i MIPLAB är Relevancy Data (Storbritannien), Wild Seed Studios (Storbritannien), Wildmoka (Frankrike), Rightstrade (USA) och Maddyness (Frankrike).