-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Lanseras skarpt i höst
Dramatify finalist i prestigefyllda MIPLAB

Nomineringen en viktig validering av tjänsten inför den kommersiella lanseringen.
Svenska startupbolaget Dramatify, som tillhandahåller en mobil social plattform för filmproduktion, har utnämnts till finalist i MIPLAB 2015, MIPTV:s globala business-to-business-tävling för startups inom TV och webbvideo. MIPTV är en av världens största mässor för TV-program.
– Nomineringen innebär en validering för Dramatify. Att en oberoende, internationell branschaktör, med en mycket kvalificerad jury, tycker att Dramatify är en innovativ och intressant tjänst, inte bara att vi själva påstår det. Personligen är det en härlig bekräftelse, och en morot att orka bygga vidare, säger Annika Lidne, grundare och vd för Dramatify, till Mobilbusiness.
Dramatify är i dagsläge en kostnadsfri betatjänst med omkring 800 användare i 25 länder. Den skarpa lanseringen är planerad till hösten. Det som uppskattas mest av användarna är helheten, säger Lidne.
– Vi bygger just nu klart de sista stora funktionerna för den kommersiella releasen i höst. Det är svårt att säga vilken av funktionerna som är den mest uppskattade eftersom vi bygger ett flöde som måste hänga samman. Det som branschen är mycket tydlig med, och som svär lite emot vanlig startuplogik, är att användarna vill ha en tjänst som hjälper dem i hela deras process, inte en enda ’killer feature’.
”Det som branschen är mycket tydlig med, och som svär lite emot vanlig startuplogik, är att användarna vill ha en tjänst som hjälper dem i hela deras process, inte en enda killer feature.”
Nästa steget för Dramatify är att få de sista funktionerna på plats inför den kommersiella lanseringen.
– Det är främst sådant som de stora TV-produktionsbolagen, vår huvudmarknad, uttryckligen har efterfrågat. Vi kommer att lansera under hösten, men tills dess är det gratis att använda Dramatify. Redan idag funkar Dramatify strålande för dokumentärfilm, reklamfilm, företagsfilm och mindre dramaproduktioner, säger Annika Lidne.
De andra finalisterna i MIPLAB är Relevancy Data (Storbritannien), Wild Seed Studios (Storbritannien), Wildmoka (Frankrike), Rightstrade (USA) och Maddyness (Frankrike).