-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
Microsofts Bing endast populär i Storbritannien
Duckduckgo mest populära sökalternativet på Android i EU

De som inte väljer Google som standardsökmotor på sin telefon väljer rent statistiskt sannolikt Duckduckgo.
Den integritetsfokuserade sökmotorn Duckduckgo – som bland annat lovar att inte spara någon information om användarna – står högst i kurs bland de europeiska Androidanvändare som valt någon annan standarsökmotor i Android än Googles egna. Det visar färsk statistik som Google nu har presenterat. Det var redan i somras som Google valde att börja fråga Androidanvändarna i EU om de vill använda någon mer sökmotor i Android än Googles egna, som en följd av ett EU-beslut. Och i nästa steg – som tas inom kort – blir att fråga användarna om de vill använda någon annan sökmotor som standardval i Android.
I hela EU har Duckduckgo visat sig vara det mest populära valet, med ett undantag: Storbritannien. Där, men ingen annanstans, har Bing placerat sig som förstahandsval. I Sverige har vi uppenbarligen samma uppfattning som EU i stort nämligen att Duckduckgo, Info.com samt Privacywall är de mest önskvärda alternativen. Även Qwant, Yandex och Givero, GMX och Seznam finns med i vissa länder. I mars kommer användarna att få göra valet dirket vid inställningen av en ny enhet. Google har låtit genomföra en auktion där sökmotorerna har fått lägga bud på hur mycket de är villiga att betala för varje användare som väljer just deras sökmotor.