Kan utöka andelen betalappar

Efter Apples offensiv: Så många användare vill bli spårade i appar

Efter att Apple släppt sin uppdatering IOS 14.5 där du som användare kan neka appar att spåra dig har det visat sig att många gör just det.

Publicerad Uppdaterad

I IOS 14.5 måste användare aktivt tacka ja för att appar ska kunna spåra din aktivitet i andra appar och på webbsidor, för att på så sätt skapa en profil av dig som kan användas för riktad marknadsföring. I Ios 15 som släpps skarpt i höst utökar Apple initiativet och låter dig se mer information i en särskild kontrollpanel för integritet där apparnas aktivitet ur integritetssynvinkel exponeras.

I en ny undersökning av Yougov, beställd av mätföretaget Appsflyer så visar det sig att en tredjedel av användarna som svarat inte vill dela med sig av någon information alls till de appar de använder. Apples initiativ drabbar till exempel Facebook som har hotat med att börja ta betalt för sin app om användarna inte accepterar att bli spårade. Detta eftersom hela Facebooks affärsidé bygger på att kunna sälja riktad reklam och därmed tillhandahålla själva tjänsten gratis för användare.

Hur villiga användare är att dela med sig av information skiftar beroende på vilken apptyp det handlar om. Mest verkar användarna som svarat lita på bank- och finansappar, e-posttjänster och meddelandeappar. Minst pigga är användarna på att dela information med hälso- och träningsappar, gamingappar och appar för smarta hemmet. En hel del, närmare bestämt 25 procent säger dock att de inte litar på någon app alls när det gäller personlig data och integritet.

Kan förändra apputbudet

När appar potentiellt får svårare att finansiera sin utveckling av appen med hjälp av riktade annonser kan det leda till att flera appar istället tar betalt direkt av användarna. Bland de som svarat och är över 60 år uppger 46 procent att de hellre betalar för appen än låter den spåra deras onlineaktivitet, medan motsvarande siffra för yngre, i åldersgruppen 18-29 år bara är 22 procent.

Undersökningen genomfördes av Yougov under slutet av maj 2021 och beställdes alltså av Appsflyer som är ett företag som hjälper appbolag att samla data om användandet av dessa utvecklares appar.

Källa