-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
Kultur
Emojis blir del av konstsamling

New Yorks Museum of Modern Art (MOMA) har lagt till världens första originaluppsättning av emojis till kollektionen.
Om Marcel Duchamp ansåg att en toalett kan vara konst så är det väl helt okej att New Yorks moderna museum anser att emojis också är det. New York Times rapporterar att museet ställer ut 176 emojis som först dök upp 1999 i japanska personsökare. Ikonerna är gjorda med 6 färger och är i ett 12 x 12 pixels rutnät. De lanserades och användes kommersiellt av den japanska operatören NTT DoCoMo.
Dessa tidiga emojis, skapade av Shigetaka Kurita, har ganska lite med dagens emojis att göra med tanke på att de mer uttrycker funktioner och handlingar än känslor. Det klassiska hjärtat finns dock med i fyra olika former (om man bortser från den femte som representerar hjärtsymbolen i en kortlek), varav en är brusten. Det finns även enklare former av ansiktsuttryck för känslor, som glad och ledsen, men den runda ansiktsformen som man idag associerar med ”smileys” lyser med sin frånvaro.
För nostalgiker är det nog en rolig tidsresa, och för dagens ungdomar kan det vara intressant ur ett historiskt perspektiv. Moma tycker i alla fall att de är så pass viktiga att de blir en del av museets permanenta kollektion. Shigetaka Kuritas emojis, eller ikoner om man föredrar det, utökar även Momas växande digitala objektsamling. Sedan tidigare har museet bland annat ”@”-symbolen, som när den införskaffades 2010, beskrevs av museets kurator som ”kanske det enda riktigt fria”-objektet i Momas samling.