-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Glassigt erbjudande
Endast i dag: Beställ lyxglass med taxi
Uber förvandlas till glassbil - och lovar mer för framtiden.
Sitter du och svettas på kontoret eller på stranden? Svalkan är bara några tryck på mobilen bort. Uber, de svarta taxibilarna som beställs och betalas via en app, tar nämligen sin affärsidé snäppet längre och byter ut vattenflaskan som varje kund vanligtvis får – mot glass.
Men det är bara i dag mellan klockan 11 och 17 som det finns ett glass-alternativ i Uber-appen, vilket innebär att fem stycken lyxglassar från Hansen levereras direkt till din dörr. Eller strandfilt. Glasspaketet går på 200 kronor, men går att utöka med viss rabatt: tre stycken paket kostar 500 kronor. Som vanligt behövs inga kontanter, summan dras från ditt Uber-konto. Men, varnar Robin Reznik, Sverigechef på Uber, i ett mejl till Mobil Business:
–Trycket kommer vara högt på bilarna och kunder kommer ofta behöva försöka flera gånger för att lyckas fånga en bil.
National Ice Cream Month
Att glassleveranserna sker just i dag har ingenting med den stockholmska högsommarvärmen att göra. 1984 deklarerade dåvarande amerikanske presidenten Ronald Regan juli vara National Ice Cream Month. Den tredje söndagen i juli proklamerade han till och med vara National Ice Cream Day, vilket är vad Uber med sin glasslevernas vill fira. Förutom att locka till sig nya kunder då. Och ge nuvarande en provsmak av vad som komma skall.
– Vi gör Uber Ice Cream för att visa hur Ubers teknologi går att applicera på mer saker än ren persontransport, förklarar Robin Reznik.
Smak av framtiden
Uber Ice Cream erbjuds i alla de 144 städer i 38 länder på de sex kontinenter som Ubers taxibilar finns. Företaget har sagt sig ha en ambition att etablera sig i samtliga större städer i världen - men lär också vilja ta sin framgångsrika taxibeställningstjänst till fler affärsområden. I New York startade man exempelvis i april en cykelbudsservice och i påskas gömde Uber en handsydd slips och ett presentkort från Friday Tieday i utvalda Stockholmsbilar.
– Uber kommer även fortsättnigsvis genomföra roliga aktiviteter så som Uber Ice Cream, lovar Robin Reznik.
Med dagens glasslåda får Ubers kunder testa på att beställa en förbetald tjänst eller vara som inte har någonting med taxi att göra. Det lär vara ett smakrov av framtiden.
