-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
EU ger klartecken för mobil på flyget
Efter godkännandet från den brittiska motsvarigheten till Post & Telestyrelsen ger EU-kommissionen nu sitt godkännande för ett gemensamt europeiskt regelverk för mobilsamtal i luften.
Beslutet innebär att flygbolagen kan installera små basstationer ombord på flygplanen, ungefär på samma sätt som flera rederier installerat mobiltäckning ombord på sina fartyg. De flygande basstationerna får kontakt med mobilnätet på marken via en satellitlänk.
Nätutrustningen måste först godkännas av Europeiska byrån för luftfartssäkerhet, men väl på plats ska den fungera med alla vanliga gsm- och 3g-mobiler. Under start och landning kommer det även fortsättningsvis vara förbjudet att använda mobilen och basstationerna kommer att aktiveras först när flygplanet nått 3000 meters höjd.
Samtalen som rings ombord på flygplan kommer att räknas som satellit- eller utlandssamtal och vi kan räkna med ganska höga priser på både samtal och sms. Viviane Reding, kommissionär med ansvar för IT-frågor, varnar i ett uttalande för att tjänsten kan bli en flopp om flygbolag och operatörer sätter för höga priser, men det finns inga planer på att lagstifta om något pristak.
Om priserna för mobilsamtal till sjöss är en indikation kan vi förvänta oss en minutkostnad mellan 10 - 30 kr och upp till 10 kr per sms.