Googles löfte otillräckligt

EU granskar Googles Fitbit-köp – Googles försäkran räckte inte

Googles löfte om att inte använda Fitbits hälsoinformation för riktad reklam var inte tillräckligt.

Publicerad Senast uppdaterad

Google köpte Fitbit för 2,1 miljarder dollar i november 2019 för att ge ökad tyngd till sitt Wear OS med hjälp av egentillverkad hårdvara. Detta skulle placera Google i direkt konkurrens med fitnessprodukter och smarta armband från bland andra Samsung, Apple och Huawei.

Detta fick EU att för några månader sedan inleda en preliminär undersökning om det skulle leda till försämrade konkurrensmöjligheter, vilket fick Google att ge ett löfte att inte använda insamlad hälsoinformation för riktad marknadsföring. Det har visat sig otillräckligt för EU som nu inleder en stor antitrustutredning som ska undersöka köpet när den preliminära undersökningen avslutas den 4 augusti. Det blir inledningen på en fyra månader lång utredning.