Tony Chen

Exklusiv intervju: Europachefen om Xiaomis strategi och prissättning

Mobil har fått chansen att ställa frågor till Xiaomis Norden- och Europachef om företagets strategi i Sverige.

Publicerad Uppdaterad

Xiaomi är den andra stora kinesiska mobiltillverkaren efter Huawei som lyckats bryta sig in på den svenska marknaden, både med sitt eget varumärke och märkena Redmi och Poco. Fokus har hittills varit på kraftigt prisvärda produkter som framstår som mer värda pengarna än konkurrenternas, och företaget har en uttalad policy att inte göra mer än 5 procents vinst på hårdvaran. Därför överraskade priset på nya Xiaomi Mi 10 på runt 10 000 kronor. Vi har ställt ett par frågor till Xiaomis Norden- och Europachef Tony Chen om hur de ser på den svenska marknaden.

Vilka Xiaomi-märken (Redmi, Poco, Black Shark) are är aktiva på den svenska marknaden och hur är de positionerade I förhållande till varandra?  

– Först och främst, Redmi, POCO och Mi är alla varumärken som tillhör Xiaomi Corporation, medan Black Shark är ett varumärke som ägs av vårt investerarbolag.

– Xiaomi är fokuserade på att ta fram banbrytande teknik för mellan- till toppmarknadssegmentet.

– Redmi eftersträvar att ta fram teknik med bästa möjliga pris-till-prestanda förhållande över flera prispunkter, för en så bred marknad som möjligt.

– POCO erbjuder innovation för de verkliga hardcore-användarna. POCO kommer dock inte att vara ett fokus i Sverige men bli tillgängligt via några få kanalpartners. 

– Vad gäller Black Shark så är jag ledsen men där kan jag inte ge mer information då det är ett varumärke som ägs av ett annat företag.  

Hur skulle du beskriva den svenska marknaden från Xiaomis perspektiv? Vilka av era mobilmodeller är mer och vilka är mindre relevanta här? 

– Den svenska marknaden är ett varumärkesland med mycket moget konsumentbeteende när det kommer till användning av ny teknik.  

– Vårt syfte är att göra kvalitetsteknologi tillgänglig för alla, särskilt när det gäller smart hårdvara. 

– Varje telefonmodell i vår produktportfölj spelar en viktig roll för att fullgöra det uppdraget. Till exempel kan kunder som inte nöjer sig med mindre än flaggskeppsprodukter med de högsta tekniska specifikationerna välja vår senaste Mi 10-serie, medan konsumenter som vill ha en högpresterande enhet till ett mer tillgängligt pris kan välja Redmi.

Jämfört med tidigare Xiaomi-mobiler är Mi 10 och Mi 10 Pro rätt mycket dyrare. De är ocksså dyrare i Europa än i asien. Hur stor effekt har lokala skatter och växelkurser? 

– Först och främst vill jag understryka att vi har hållit vårt löfte om att inte göra mer än 5% nettovinst på våra hårdvarumarginaler - i själva verket var det under 1% för 2019. Och marginalerna varierar från marknad till marknad i verkliga scenarion.  

– För det andra strävar vi alltid efter att leverera de mest fantastiska produkterna till bästa möjliga priser i alla våra prispunkter, oavsett om det gäller våra absoluta toppmodeller, kvasi-flaggskepp, mellan-nivå eller instegsmodeller. Oavsett vilken prispunkt du väljer så kommer vi att göra vårt yttersta för att se till att det är den bästa produkten.

– För det tredje faller Mi 10-serien in i vår flaggskepps-produktlinje som ägnas åt Xiaomis strävan efter den ultimata användarupplevelsen från insidan till utsidan till ett bra värde. 

– För det fjärde är faktum att skatter och transporter spelar en större roll än valutakurser.

– Slutligen, varje marknad har sina unika omständigheter och priserna på våra produkter som säljs avspeglar officiellt lokala faktorer som importskatter, moms, logistik, tull och certifieringar. Priserna justeras därför i enlighet med dessa.

Kommer det fler telefoner I Mi Mix-serien eller är den produktlinjen pausad?

– Vi har inte ett bekräftat datum för nästa Mi MIX-produktlansering, men stay tuned!

Kommer Redmi Note 9 Pro, Redmi Note 9 och Mi Note 10 Lite säljas i Sverige? 

Vi kommer att meddela om lokal tillgänglighet och priser för dessa produkter mycket snart, håll ut!

(Kort efter svaret går ett pressmeddelande ut om att Mi Note 10 Lite börjar säljas i Sverige.)

Ser ni en stor efterfrågan på 5G-mobiler eller verkar folk vänta på att 5G-näten slås på först? 

– Ja, vi har sett en stor efterfrågan på 5G-aktiverade enheter i Norden, inklusive Sverige.

– Folk välkomnar ny teknik i allmänhet, men de behöver lite tid för att anpassa sig. Detta gäller även 5G.

– Fler människor börjar byta ut sina enheter till 5G-aktiverade enheter och väntar nu på 5G-nätverkens kommersiella tillgänglighet.

Hur planerar ni att expandera på den svenska marknaden? Vilka är era viktigaste kunder här? 

– Just nu är vi i ett skede där vi behöver få en större del av allmänheten att känna till oss och utvidga partnerskap med detaljhandeln både online och offline, samt operatörer för att maximera räckvidden för våra produkter.

– Vi ökar den allmänna varumärkeskännedomen och sprider ordet om oss genom sociala och digitala medier, samt reklamytor. Vi gör också vårt bästa för att träffa och prata med så många vänner i media som möjligt för att svara på deras frågor angående våra produkter och företaget självt.

– Vi har etablerat viktiga partnerskap med mobiloperatörerna Telia, Tele2, Telenor och Tre, samt med online- och offlinehandlarna Power och Elgiganten.

– Viktiga kunder inkluderar alla. Precis som Xiaomis uttalade uppdrag vid grundandet för tio år sedan, att vi obevekligt bygger fantastiska produkter med ärliga priser för att låta alla i världen njuta av ett bättre liv genom innovativ teknologi. 

Vilka är de största svårigheterna med att etablera ert varumärke på den svenska marknaden? 

– Varumärkeskännedomen bland allmänheten är fortfarande låg, då vi är ett nytt varumärke på denna marknad.

– Generellt sett är svenskar välinformerade, tekniskt kunniga och selektiva när de väljer ett varumärke. Och en stor del av dem är ganska varumärkeslojala. De är inte lika priskänsliga som konsumenter på vissa andra marknader, och därför är själva varumärket och dess värden viktigare.

– Vi vill också ta med så många produkter som möjligt, inklusive smartphones och smarta hem-produkter, till denna marknad för att möta den ökande efterfrågan, medan vi fortfarande analyserar konsumentbeteenden och vanor här. Det här är en enorm uppgift.

Hur tycker ni att Mi 10-serien utmärker sig jämfört med konkurrensen? Vilka är era fördelar? 

– Mi 10-serien är utrustad med bästa möjliga flaggskeppskonfigurationer till ett mycket konkurrenskraftigt pris.

– Vi har ledande kamera- och videoteknik med 108MP och 8K, och hela serien är helt redo för 5G, inklusive Lite-modellen, vilket gör 5G tillgängligt för alla när det blir kommersiellt tillgängligt i Sverige.

– Vi har lagt stort fokus på den här serien och fått en bra balans mellan specifikationer, användarupplevelse, prestanda och pris.

Vi ser en stor efterfrågan efter mobiler I mindre format både på den svenska och den europeiska marknaden. Trots det går trenden mot allt större mobiler. Har ni noterat samma sak och planerar ni att agera på det?  

Samtidigt som vi noterat att vissa kunder efterfrågar mindre telefoner så ser vi en ökad efterfrågan av större enheter, med fördelar som bättre batterikapacitet, avancerad kamera med flera linser och en större högupplöst skärm.