https://www.mobil.se/nyheter/f-rs-ljningsras-f-r-smartklockor
562231
Nyheter
Fritt fall

Försäljningsras för smartklockor

● BILDSPEL
Jämfört med förra året så har tillverkarna skeppat mindre än hälften så många smartklockor under hösten.

Smarta klockor har aldrig riktigt fått fotfäste bland konsumenterna och Apple senaste försök med Watch Series 2 verkar inte ha vänt trenden. Samtidigt är det många kommande enheter som ännu inte har nått marknaden vilket gör att återförsäljarna bara har relativt gamla produkter att erbjuda. Att det inte kommer nya smartklockor på Android-sidan kan bero på att Google håller igen på operativsystemet Android Wear 2.0.  

Förra årets tredje kvartal levererades 5,6 miljoner smartklockor, enligt siffror från analysföretaget IDC. Under samma period i år var det 2,7 miljoner. Det är en stor minskning även om man har i åtanke att Apples nya smartklocka knappt har hunnit vara ute på marknaden. Apple är dock fortfarande ledande på området i ett globalt sammanhang, trots att företaget redovisade den näst största nedgången, sett år till år, under den aktuella perioden. Bäst har det gått för Garmin bland de större tillverkarna. Samsung gick upp en aning, mycket tack vare Gear S2. Uppföljaren Gear S3, som visades upp på årets IFA-mässa i Berlin, har ännu inte nått allmänheten och syns därför inte i statistiken. Lenovo, eller snarare underavdelningen Motorola, var den riktigt stora förloraren, med den största förlusten år till år bland tillverkarna. Hösten 2016 är första gången som företaget inte lanserar en ny smartklocka lagom till julhandeln. Pebble, ”gamlingen” i sällskapet lanserade Pebble 2 sent under den aktuella perioden. Enheten är den första av företagets smartklockor som har pulsmätare och en allmän fokusering på träning.

Antingen är det så att smartklockorna kommer att få ett uppsving på marknaden när de nya modellerna funnits i cirkulation ett tag, eller så är de helt enkelt inte tillräckligt attraktiva för konsumenterna. Att smartklockorna mer och mer går mot ”tränings”-hållet kan vara en indikation på att smartklockorna inte har hittat en målgrupp. Samtidigt så är det svårt att förutspå hur de kan konkurrera med mer prisvänliga och målgruppsinriktade aktivitetsarmband.