-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Nu kan annonser spåra dig igen
Facebook uppges lura spårningsskydd med krypterade länkar

Kryptering av länkar eliminerar webbläsares förmåga att städa bort spårning.
Allt fler webbläsare har börjar använda funktioner där programmet automatiskt städar bort spårningsinformation från länkar som användaren klickar på. Det innebär att även om användaren klickar på en länk som innehåller information som gör att användaren kan spåras, så försvinner den informationen och användaren kan bli lite mer anonym till annonsörernas frustration.
Nu uppger publikationen Ghacks att Facebook har börjat kryptera sina länkar, vilket förhindrar webbläsarnas möjlighet att plocka bort spårningsinformationen från dem. Därmed är det återigen fritt fram för Facebook och annonsörer att utvinna och utnyttja information om användaren.
Det kan i teorin fortfarande vara möjligt att plocka bort spårningsinformationen, men eftersom den informationen nu är sammanslagen och krypterad tillsammans med annan information betyder det att även annan information försvinner. Det blir till exempel inte längre möjligt att länka till specifika inlägg eller information på andra webbplatser, utan enbart till webbplatsens huvudadress.