-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Med framtiden i sikte
Facebook vill erbjuda augmented reality

Erik Tseng, som är nybliven chef för mobila produkter på Facebook, berättade om framtiden för Facebooks mobila tjänster under en utvecklarkonferens i San Fransisco på tisdagen.
Bland de mer visionära framtidsutsikterna för Facebook nämnde Tseng bland annat möjligheten att integrera Facebook med augmented reality-programvara i mobiltelefonen. Med hjälp av gpsen i mobiltelefonen och ett program kopplat mot Facebook ska man i framtiden kunna få information om den plats man befinner sig på från andra användare i realtid, bara genom att rikta kameran mot olika ställen.
– Jag ska inte bara kunna se i telefonen var Starbucks ligger, jag ska även kunna se att 30 av mina vänner gillar frappucinon som sålts där under det senaste halvåret.
Enligt Tseng har Facebook nu över 150 miljoner mobilanvändare världen över och mobilanvändarna står för den största tillväxten som sajten har haft någonsin.
– Vi lockar nu nya användare på ställen där mobilen är det främsta sättet att komma åt webben med.
En anledning till att man kunnat få väldigt många nya mobila användare är att Facebook numera går att registrera sig för direkt i telefonen. Tidigare krävdes det att man hade tillgång till en dator för att kunna skaffa sig ett konto på sajten.
– Det gjorde att vi stängde ut miljontals användare i länder som Indien.