-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Med framtiden i sikte
Facebook vill erbjuda augmented reality
Erik Tseng, som är nybliven chef för mobila produkter på Facebook, berättade om framtiden för Facebooks mobila tjänster under en utvecklarkonferens i San Fransisco på tisdagen.
Bland de mer visionära framtidsutsikterna för Facebook nämnde Tseng bland annat möjligheten att integrera Facebook med augmented reality-programvara i mobiltelefonen. Med hjälp av gpsen i mobiltelefonen och ett program kopplat mot Facebook ska man i framtiden kunna få information om den plats man befinner sig på från andra användare i realtid, bara genom att rikta kameran mot olika ställen.
– Jag ska inte bara kunna se i telefonen var Starbucks ligger, jag ska även kunna se att 30 av mina vänner gillar frappucinon som sålts där under det senaste halvåret.
Enligt Tseng har Facebook nu över 150 miljoner mobilanvändare världen över och mobilanvändarna står för den största tillväxten som sajten har haft någonsin.
– Vi lockar nu nya användare på ställen där mobilen är det främsta sättet att komma åt webben med.
En anledning till att man kunnat få väldigt många nya mobila användare är att Facebook numera går att registrera sig för direkt i telefonen. Tidigare krävdes det att man hade tillgång till en dator för att kunna skaffa sig ett konto på sajten.
– Det gjorde att vi stängde ut miljontals användare i länder som Indien.