-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Med framtiden i sikte
Facebook vill erbjuda augmented reality
Erik Tseng, som är nybliven chef för mobila produkter på Facebook, berättade om framtiden för Facebooks mobila tjänster under en utvecklarkonferens i San Fransisco på tisdagen.
Bland de mer visionära framtidsutsikterna för Facebook nämnde Tseng bland annat möjligheten att integrera Facebook med augmented reality-programvara i mobiltelefonen. Med hjälp av gpsen i mobiltelefonen och ett program kopplat mot Facebook ska man i framtiden kunna få information om den plats man befinner sig på från andra användare i realtid, bara genom att rikta kameran mot olika ställen.
– Jag ska inte bara kunna se i telefonen var Starbucks ligger, jag ska även kunna se att 30 av mina vänner gillar frappucinon som sålts där under det senaste halvåret.
Enligt Tseng har Facebook nu över 150 miljoner mobilanvändare världen över och mobilanvändarna står för den största tillväxten som sajten har haft någonsin.
– Vi lockar nu nya användare på ställen där mobilen är det främsta sättet att komma åt webben med.
En anledning till att man kunnat få väldigt många nya mobila användare är att Facebook numera går att registrera sig för direkt i telefonen. Tidigare krävdes det att man hade tillgång till en dator för att kunna skaffa sig ett konto på sajten.
– Det gjorde att vi stängde ut miljontals användare i länder som Indien.