Skulden kan dubblas hos Kronofogden

Färre unga till Kronofogden för mobilräkningen

Att framförallt unga hamnar hos Kronofogden för obetalda mobilräkningar har varit ett stort problem. Nu meddelar Kronofogden att trenden vänt.

Publicerad Uppdaterad

Svenskarnas skuldsättning generellt ökar fortfarande, men just när det gäller mobilräkningar så ser man nu en positiv trend. En bidragande orsak är enligt Kronofogden ett sammarbete mellan myndigheten och de fyra stora mobiloperatörerna där man bland annat ser över fakturarutiner och erbjuder abonnemang även utan bindningstid. 

Färre hamnar i knipa

Under de flörsta sex månaderna 2018 fick 7700 unga mellan 18 och 25 år sina mobilskulder överlämnade till Kronofogden. Mobiltelefonin är alltså fortfarande en betydande orsak till skuldsättning, även om antalet drabbade är 500 färre än samma period året innan. Redan 2014 rapporterades det att antalet skulder för just mobilabonnemang minskade jämfört med åren innan, även det tack vare samarbetet.

– Det är få unga som klarar sig utan en mobiltelefon, och många är beredda att skuldsätta sig för att kunna betala mobilräkningen och på så sätt ha möjlighet att fortsätta använda mobilen, säger Janne Åkerlund som arbetar i Kronofogdens förebyggande verksamhet.

Låga belopp blir höga

Beloppen är ofta låga, runt 6-700 kronor, men när de hamnar hos Kronofogden ökar de snabbt med olika avgifter så en skuld på 6-700 snabbt kan dubblas så fort Kronofogden blandas in. Därför kan det, om man är tvungen att låna för att betala räkningen, vara bättre att göra det innan Kronfogden får ärendet.  

Källa