-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
Svårt för nykomlingar
Favoritapparna ökar i användning

Enligt en färsk rapport spenderar vi allt mer tid i våra favoritappar medan färre nya appar installeras.
Enligt den amerikanska analysfirman Localytics har app-användningen ökat när man jämfört augusti 2014 med samma period förra året. Ökningen gäller dock i första hand de appar som användaren redan har installerade i mobilen – installationerna av nya appar minskar enligt rapporten och användarna har blivit mer återhållsamma när det gäller att uppgradera gratisversioner till betalappar.
Localytics har mätt två faktorer – antalet tillfällen en app startas och hur länge användaren använder appen vid varje tillfälle. Tiden per tillfälle har legat still på 5,7 minuter i snitt, medan antalet tillfällen ökat från 9,5 till 11,5 per månad. Summerat innebär det en ökning med 21 procent.
De flesta typer av appar har fått se en ökad användning, men några kategorier sticker ut. Musik står för den största ökningen – 79 procent – följt av hälsa/träning och sociala nätverk på 51 respektive 49 procent. Ökningen när det gäller musik är kanske inte så anmärkningsvärd med tanke på att användningen kan ske passivt medan man håller på med annat, men det indikerar att fler väljer bort mobilens inbyggda musikspelare som Itunes eller Walkman till förmån för streamingtjänster. Musikkategorin står för en ganska blygsam ökning när det gäller antalet app-starter varje månad – där dominerar istället sociala nätverk. Appar i den kategorin startas i genomsnitt 25,1 gånger per månad.
Källa
