-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
”Lika bra som det mänskliga ögat”
Finskt VR-headset har extremt högupplöst bild
Vad sägs om ett VR-headset med en upplösning på 70 megapixel per öga? Det är precis vad en finsk startup kallad Varjo nu tagit fram. Tekniken är mycket imponerande, men ställer också en mängd frågor.
Helt krasst: Ska VR- eller AR-upplevelser bli riktigt trovärdiga alternativ till verkligheten, så måste upplösningen förstås bli lika hög som det mänskliga ögats. Med 70 megapixlar per öga är man där, menar den finska startupen Varjo, som efter flera års hemligt arbete nu offentliggjort en prototyp på sitt headset ”20/20”. Enligt Varjo använder man sig av en patenterad teknik som är baserad på hur det mänskliga ögat fungerar, vilket skapar ett slags superupplösning just där användaren för tillfället har blicken. Bland de experter som varit med och tagit fram tekniken ska det finnas ”tidigare personer med toppositioner” hos bland annat Microsoft, Intel och Nokia.
Samma synfält
För att sätta antalet pixlar i perspektiv, så kan man jämföra med exempelvis Oculus Rift, som ger en upplösning på cirka 1,2 megapixel per öga. Samma sak gäller HTC Vive. Däremot erbjuder Varjos headset inte något bredare synfält, utan håller sig till samma 100 grader som Rift och Vive erbjuder. Men en upplösning på 70 megapixlar innebär förstås också att det ställs enorma krav på hårdvaran som ska leverera upplevelserna. Både Oculus Rift och HTC Vive, med sina betydligt lägre bildupplösningar, kräver redan förhållandevis avancerad hårdvara.
Varjo menar att man ligger 10 år före de mest avancerade headset som finns på marknaden i dag, och man har inte avslöjat i detalj hur man tänker kring sådant som fördröjningar eller bilduppdateringsfrekvens. Däremot hävdar man att teknologin tack vare eye-tracking kan hålla systemkraven nere.