-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
Användare slår larm
Firmware-uppdatering låser vissa Google Home-enheter
Google Home-användare i hela världen vittnar om att deras högtalare har slutat fungera efter en automatisk uppdatering av den fasta programvaran.
Det är både på Reddit och på Googles egna supportforum som det nu förekommer mängder av vittnesmål från ägare till Googles AI-högtalare i Home-serien vars enheter slutat fungera. Detta efter att en automatisk uppdatering av den fasta programvaran i högtalarna har genomförts. Problemen berör alla typer av Google Home-högtalare och manifesterar sig i att samtliga av de fyra dioderna lyser med ett fast sken och att högtalarna inte ger någon respons alls. Vissa användare hävdar att de lyckats starta om enheterna genom att rycka ur strömkabeln och återansluta den, men för många fungerar det inte att starta om högtalarna efter att man återanslutit strömmen. Inte ens försök till fabriksåterställning ska ha lyckats.
Det förekommer även obekräftade uppgifter om att Google inte varit villiga att ersätta högtalarna, om garantin gått ut, trots att det knappas är användarnas fel att de gått sönder. Huruvida de uppgifterna stämmer ska vi dock låta vara osagt till dess att mer information om saken framkommit. Enligt en supporttekniker på Googles forum så är Google hur som helst medvetna om problemen och ”jobbar på att identifiera orsaken, eftersom problemet inte tycks påverka samtliga Google Home-enheter”. Problemen har förekommit sedan någon månad tillbaka, och det har fortfarande inte dykt upp någon lösning, än mindre någon förklaring av vad som kan ha hänt.