-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
Användare slår larm
Firmware-uppdatering låser vissa Google Home-enheter

Google Home-användare i hela världen vittnar om att deras högtalare har slutat fungera efter en automatisk uppdatering av den fasta programvaran.
Det är både på Reddit och på Googles egna supportforum som det nu förekommer mängder av vittnesmål från ägare till Googles AI-högtalare i Home-serien vars enheter slutat fungera. Detta efter att en automatisk uppdatering av den fasta programvaran i högtalarna har genomförts. Problemen berör alla typer av Google Home-högtalare och manifesterar sig i att samtliga av de fyra dioderna lyser med ett fast sken och att högtalarna inte ger någon respons alls. Vissa användare hävdar att de lyckats starta om enheterna genom att rycka ur strömkabeln och återansluta den, men för många fungerar det inte att starta om högtalarna efter att man återanslutit strömmen. Inte ens försök till fabriksåterställning ska ha lyckats.
Det förekommer även obekräftade uppgifter om att Google inte varit villiga att ersätta högtalarna, om garantin gått ut, trots att det knappas är användarnas fel att de gått sönder. Huruvida de uppgifterna stämmer ska vi dock låta vara osagt till dess att mer information om saken framkommit. Enligt en supporttekniker på Googles forum så är Google hur som helst medvetna om problemen och ”jobbar på att identifiera orsaken, eftersom problemet inte tycks påverka samtliga Google Home-enheter”. Problemen har förekommit sedan någon månad tillbaka, och det har fortfarande inte dykt upp någon lösning, än mindre någon förklaring av vad som kan ha hänt.