-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Kvartalsrapport Motorola Q3 2011
Fortsatt återhämtning för Motorola
För andra kvartalet i rad detta år ökar volymen för både enkla och smarta mobiler jämfört med föregående kvartal för Motorola, men för surfplattan Xoom handlar det om ett fiasko.
Motorola kämpar, precis som Sony Ericsson, för att komma tillbaks till nivåerna kring framgångsåren 2006 och 2007. Motorola Mobilitys kvartalsrapport, med alla fakta från perioden juli till och med september, visar att det fortfarande är en enorm skillnad mellan toppåret 2006 och senaste kvartalen.
Det stora ekonomiska blodbadet under senaste årens kvartal då bolaget gick back 100-tals miljoner dollar per kvartal tycks nu vara så pass omplåstrat att det nu du bara droppar ut stålar. Rörelseförlusten under årets tredje kvartal uppmättes till 1,7 procent av omsättningen som är den högsta för den senaste 12-kvartalsperioden.
För volymerna har Motorola presterat 7-kvartalsbästa med 11,6 miljoner mobila enheter. Både enkla och smarta mobiler har varit framgångsrika senaste kvartalen, där smartphone-segmentet var nära att notera ett nytt rekord.
Till skillnad från mobiltelefonernas återhämtning går det fortsatt mycket trögt för bolagets surfplatta Xoom vars leveranser uppmättes till cirka 100 000 enheter. Det är all time low sedan lanseringen i början av detta år.
Den sammanlagda volymen för Xoom är knappt 0,8 miljoner enheter, vilket skall jämföras med marknadsledaren Apple Ipad som under samma period sålts i drygt 25 miljoner enheter.
Om Motorola skall nå det mål för heltåret 2011, som presenterades i juli, behövs ett starkt fjärde kvartal. Minst sju miljoner smartphones måste säljas under årets tre sista månader för att nå intervallet 21–23 miljoner enheter för smartphones och surfplattor sammanräknat.
Motorola Mobile Devices, juli–september 2011 (2010)
Omsättning: 2,43 miljarder dollar (2,03)
Rörelseres.: –41 miljoner dollar (–43)
Marginal: –1,7 procent (–2,1)
Sålda mobila enheter: 11,6 miljoner (9,1)
varav enkla mobiler: 6,7 miljoner (5,3)
varav smarta mobiler: 4,8 miljoner (3,8)
varav surfplattor: 0,1 miljoner (ny produkt)