-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Amazon och Google alltjämt i topp
Fortsatt segt för Apples AI-högtalare Homepod
Nej, det vill sig inte för Apples AI-högtalare Homepod. Åtminstone inte om man får tro de siffror som analysfirman Strategy Analytics nu presenterat rörande antalet levererade enheter i segmentet. Apples marknadsandel ökar mycket blygsamt och landar på 6 procent för årets andra kvartal.
Vem ska köpa Apples Homepod? Frågan är onekligen berättigad. Med tanke på hur långt Siri halkat efter jämfört med konkurrerande AI-assistenter och med tanke på hur dyr en Homepod-enhet är jämfört med primärt Googles och Amazons motsvarigheter, så återstår sannolikt i huvudsak Apple-anhängare som prioriterar lite bättre ljud. Det har cirkulerat rykten om en billigare Homepod-enhet till hösten, men inget är ännu bekräftat och frågan är om det räcker. Siri behöver sannolikt ryckas upp både ett och två snäpp också, något som det också finns indikationer om att Apple jobbar på, men som ännu inte resulterat i någon omvälvande förändring av AI-assistenten. Det kommer således kanske inte som någon jätteskräll att Homepod-försäljningen – åtminstone om man ser till antal levererade enheter – även fortsättningsvis går trögt.
Fjärde plats
Amazon är alltjämt störst och har med sina Echo-enheter en marknadsandel på 41 procent. Men Google flåsar Amazon i nacken med sina Home-enheter och är nu uppe på 28 procent. Man skulle kunna tro att Apples Homepod åtminstone borde ha knipit tredjeplatsen, men så är icke fallet. Homepod får även se sig slagen av kinesiska Alibabas Tmall Genie och kommer därmed först på fjärde plats globalt. Även om en liten ökning kan skönjas så lär Apple knappast vara nöjda med en marknadsandel på 6 procent i segmentet och en total försäljning om 1,3 miljoner enheter sedan Homepod släpptes i början av året. Men så ser facit ut om man får tro de siffror som analysfirman Strategy Analytics nu släppt. Homepod finns i dagsläget bara på några få – om än viktiga – marknader, närmare bestämt i USA, Kanada, Australien, Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Det bör påpekas att Apple själva inte redovisat hur det går för enheten.