-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
Amazon och Google alltjämt i topp
Fortsatt segt för Apples AI-högtalare Homepod

Nej, det vill sig inte för Apples AI-högtalare Homepod. Åtminstone inte om man får tro de siffror som analysfirman Strategy Analytics nu presenterat rörande antalet levererade enheter i segmentet. Apples marknadsandel ökar mycket blygsamt och landar på 6 procent för årets andra kvartal.
Vem ska köpa Apples Homepod? Frågan är onekligen berättigad. Med tanke på hur långt Siri halkat efter jämfört med konkurrerande AI-assistenter och med tanke på hur dyr en Homepod-enhet är jämfört med primärt Googles och Amazons motsvarigheter, så återstår sannolikt i huvudsak Apple-anhängare som prioriterar lite bättre ljud. Det har cirkulerat rykten om en billigare Homepod-enhet till hösten, men inget är ännu bekräftat och frågan är om det räcker. Siri behöver sannolikt ryckas upp både ett och två snäpp också, något som det också finns indikationer om att Apple jobbar på, men som ännu inte resulterat i någon omvälvande förändring av AI-assistenten. Det kommer således kanske inte som någon jätteskräll att Homepod-försäljningen – åtminstone om man ser till antal levererade enheter – även fortsättningsvis går trögt.
Fjärde plats
Amazon är alltjämt störst och har med sina Echo-enheter en marknadsandel på 41 procent. Men Google flåsar Amazon i nacken med sina Home-enheter och är nu uppe på 28 procent. Man skulle kunna tro att Apples Homepod åtminstone borde ha knipit tredjeplatsen, men så är icke fallet. Homepod får även se sig slagen av kinesiska Alibabas Tmall Genie och kommer därmed först på fjärde plats globalt. Även om en liten ökning kan skönjas så lär Apple knappast vara nöjda med en marknadsandel på 6 procent i segmentet och en total försäljning om 1,3 miljoner enheter sedan Homepod släpptes i början av året. Men så ser facit ut om man får tro de siffror som analysfirman Strategy Analytics nu släppt. Homepod finns i dagsläget bara på några få – om än viktiga – marknader, närmare bestämt i USA, Kanada, Australien, Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Det bör påpekas att Apple själva inte redovisat hur det går för enheten.