Mobil utmaning

Fotbolls-VM en avspark för Twitter

Foto: Anthony Quintano (cc)

Men lyckas inte bolaget snart vända förlustsiffrorna väntar rött kort.

Publicerad Senast uppdaterad

När Twitter igår hade presenterat sin Q2-rapport rusade aktien med över 30 procent. En rapport bättre än förväntningarna var förklaringen: omsättningen inte bara mer än fördubblades jämfört med motsvaradne kvartal förra året, från 139 miljoner dollar (951 miljoner kronor) till 312 miljoner dollar (2,1 miljarder kronor) –  resultatet var också över förväntningarna på 283 miljoner dollar (1,9 miljarder kronor). Dessutom fortsatte Twitters antal aktiva användare uppåt, från 218 miljoner till 271 miljoner – en ökning med 24 procent på årsbasis.

Ökad omsättning och användarbas - och förlust
Samtidigt förvånar marknadens reaktion. Förvisso vände man det justerade resultatet per aktie från en förlust på 12 cent under motsvarande period förra året till en vinst på 2 cent per aktie, men den totala förlusten på årsbasis ökade med över 100 miljoner dollar, från 42 miljoner dollar (287 miljoner kronor) till 145 miljoner dollar (992 miljoner kronor). 

Dessutom anser Wall Street sedan länge att användartillväxten på några få procentenheter per kvartal är allt för platt, något som varken den under kvartalet introducerade nya, Facebookliknande desktopdesignen eller de nya foto- och videofunktioner för mobilen tycks ha ändrat. Därtill både använder sig de aktiva användarna allt mindre av och är mindre aktiva  på Twitter. Användandet, av Twitter mätt i “timeline views”, eller hur många gånger användare uppdaterar sina nyhetsflöden, minskade med sju procent jämfört med förra året och antalet registrerade användare som aldrig twittrrar fortsätter vara högt.

Skjuts av fotbolls-VM - men sen då?
Det är här Twitters främsta styrka – och svaghet kommer in. Kanalen är beroende av stora dramatiska händelser som får användare att engagera sig i realtid. Fotbolls-VM är en sådan: enligt Twitter skickades det under världsmästerskapet 672 miljoner tweets, fler än någonsin under en enskild händelse. Mycket berodde detta på de sidor som specialdesignade inför varje match höjde fansens engagemangsnivå och även om Twitters vd Dick Costolo under rapportpresentationen sade sig vara övertygad om att liknande anpassade anvämndarupplevelser även i fortsättningen kommer hålla igång Twitterflödet så återstår frågan: vad händer när det inte finns något 7-1 resultat mellan Tyskland och Brasilien att twittra om? 

Mobil utmaning
Problemet för Twitter är alltså att få sina tweeps både att twittra och att twittra mycket. Som Mobil Business tidigare har rapporterat syftar bolagets ovannämnda glidning mot att allt mer likna Facebook till just detta: att få användare att allt mer interagera både med varandra och med företag och organisationer, inte minst då Twitter tycks snegla mot den lukrativa e-handeln. Bolaget torde också vilja göra någonting åt sin mobila siffror. Liksom totalökningen av aktiva användare är ökningen av mobilanvändandare modest, 29 procent upp från året innan. Samtidigt började Twitter i juli erbjuda apptillverkare att köpa in sig i mobila nyhetsflöden genom riktade tweets. Och medan Facebooks andel annonsintäkter som kom från mobilen under kvartalet sköt i höjden, från 42 procent året innan till 62 procent, så var motsvarande siffror för Twitter 80 och 81 procent.

Förvisso hade Facebook – liksom Twitter – en tuff start efter sin börsnotering. Om Twitter lyckas upprepa Facebooks succésaga återstår att se. Trots gårdagens aktierush till 52 dollar är toppnoteringen på 73 dollar, strax efter börsnoteringen i december förra året, långt bort. Och fortsätter Twitter att redovisa förlustsiffror är det också långt kvar tills nästa fotbolls-VM.