-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
Nästa steg eID till andra länders företag och myndigheter
Freja skalar upp – blir digitalt id-kort för alla EU- och EES-medborgare
Långt innan Mobilt BankID började erbjuda digitalt ID-kort hade Freja eID tjänsten tillgänglig och nu utökar man till fler användare i hela Europa.
Redan för flera år sedan lanserade Freja eID möjligheten att ha id-kortet digitalt i mobilen. Sedan dess har de fått acceptans från en lång rad företag och organisationer så att det digitala id-kortet i Freja-appen faktiskt godkänns som identitetshandling. I juli 2020 började Freja eID accepteras i hos ATG-ombud, januari 2021 fick Freja stöd för covid-bevis och i oktober 2021 blev det möjligt att använda Freja eID som fysisk legitimation i Direkten-butiker och hos Postnord-ombud.
Nu arbetar Freja på att bli en internationell spelare att räkna med och de gör det genom att nu ta emot användare från totalt 32 olika länder. I det senaste steget har 13 nya nationaliteter lagts till.
– Det internationella perspektivet har hela tiden varit vår målbild med Freja. Men innan vi tar steget fullt ut i Europa ska vi nå lönsamhet, säger Johan Henriksson som är vd på Freja i en kommentar och fortsätter:
“Genom att på det här sättet utöka erbjudandet till svenska företag och myndigheter kommer vi snabba på resan till lönsamhet. Övriga e-legitimationer i Sverige erbjuder nämligen inte stöd för utländska användare och den här typen av avtal genererar generellt sett betydligt högre intäkter än avtal endast för svenska användare.”
Nästa steg för bolaget efter att välkomna internationella användare från andra länder är att lansera bolagets tjänster även för myndigheter och företag i andra länder än Sverige.
